Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
12. zasedání dne 23.4.2024
34/12

V Jihlavě dne 02.04.2024

NÁVRH č. 24-2048: Návrh na schválení plánu společných zařízení pro komplexní pozemkové úpravy v k. ú. Hosov

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

plán společných zařízení pro komplexní pozemkové úpravy v k.ú. Hosov na základě § 9 odst. 11 zákona č. 139/2002 Sb. v platném znění, dle přílohy.


Provede: MOTermín: 24.4.2024


Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelIng. arch. Martin Laštovička, náměstek primátora
ZpracovatelIng. Dagmar Cahová
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení JUDr., PhDr. Zdeněk Michal, MO/vedoucí oddělení ANO
Finanční kontrola Ing. Petr Štěpán, MO/vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených odborů    
   
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města    
   
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.1: 24-2048-p4597 - Technická zpráva opatření ke zpřístupnění pozemků
Příloha č.2: 24-2048-p4598 - Technická zpráva vodohospodářská
Příloha č.3: 24-2048-p4599 - mapa erozního ohrožení - stav
Příloha č.4: 24-2048-p4600 - mapa erozního ohrožení - návrh
Příloha č.5: 24-2048-p4601 - plán společných zařízení - hlavní výhres
Příloha č.6: 24-2048-p4602 - Plán společných zařízení Technická zpráva základní části dokumentace PSZ
Příloha č.7: 24-2048-p4603 - Vyhodnocení podkladů a rozbor současného stavu
Důvodová zpráva

Navržený plán společných zařízení pro k.ú. Hosov byl zpracován v souladu se zákonem č. 139/2002 Sb. a vyhlášky 13/2014 Sb., ve znění pozdějších předpisů pro Státní pozemkový úřad ČR, pracoviště Jihlava. Plán obsahuje následující druhy opatření, které jsou zobrazeny na mapě v měřítku 1:5 000.

Prostorové požadavky navržených prvků společných zařízení na pozemky byly u technických opatření vymezeny do parcel nové digitální katastrální mapy. Pod prvky plánu společných zařízení pak bude přednostně vlastnicky použit nárok státu a města Jihlavy, což je základním předpokladem realizace navržených opatření prostřednictvím Státního pozemkového úřadu ČR, pracoviště Jihlava.

Dotčené odbory se vyjadřují k návrhu plánu společných zařízení již při zpracovávání a jejich požadavky jsou do  materiálů zapracovány.

 

Popis problému:

Návrh plánu společných zařízení představuje soubor opatření, která mají zabezpečit naplnění jednoho z hlavních cílů KoPÚ stanovených v § 2 zákona č. 139/2002 Sb. o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, tj., že „pozemkovými úpravami se vytvářejí podmínky k racionálnímu hospodaření a k zabezpečení ochrany přírodních zdrojů“. Plán společných zařízení (PSZ) je zpracován dle přílohy k vyhlášce č.13/2014 Sb., a dále na základě dalších v současné době závazných předpisů (Technický standard plánu společných zařízení v pozemkových úpravách, Metodický návod k provádění pozemkových úprav). PSZ vychází z vyhodnocení podmínek rozhodujících orgánů státní správy, z podrobného průzkumu území, zaměření skutečného stavu a z vyhodnocení připomínek dotčených organizací. Navazuje na již zpracovanou I. etapu – Rozbor současného stavu. Plán společných zařízení KoPÚ zahrnuje přírodní a umělé výtvory existující nebo navrhované projektem KoPÚ nebo jinými projekty, které je třeba respektovat při rozmisťování pozemků v rámci vlastní pozemkové úpravy. Po schválení návrhu KoPÚ se tento stává závazným podkladem pro zpracovatele územně plánovací dokumentace (ÚPD) nebo pořizovatel schválené ÚPD může projednat jeho změnu v té části, která je řešena návrhem KoPÚ. Tento návrh konkrétně zahrnuje tzv. společná zařízení (komunikace, ÚSES, hydrografická síť, protierozní opatření aj.) a plošnou zonaci lokalit v rámci území KoPÚ vymezenou podle různých hledisek dle potřeby KoPÚ. Společná zařízení mají tedy polyfunkční charakter a na jejich tvorbu budou použity nejprve pozemky ve vlastnictví státu a potom ve vlastnictví obce. Pokud nelze pro společná zařízení použit jen pozemky ve vlastnictví státu, popřípadě obce, podílejí se na vyčlenění potřebné výměry ostatní vlastníci pozemků poměrnou částí podle celkové výměry jejich směňovaných pozemků (§ 9 odst. 17 zákona č. 139/2002 Sb.). Společná zařízení realizovaná v rámci KoPÚ bude vlastnit převážně obec. Pro nastávajícího vlastníka platí podmínky kolaudačního rozhodnutí a údržba stavby vyplývající ze stavebního zákona.

 

Návrh společných zařízení představuje soubor opatření, která mají zabezpečit zpřístupnění pozemků, racionální hospodaření na zemědělské půdě, tvorbu a ochranu přírodních zdrojů, včetně úpravy vlastnických vztahů. Při návrhu společných zařízení je nutné vycházet z již existujících prvků a určit jejich současné parametry. Dále je třeba respektovat základní krajinotvorné, ekologické, půdoochranné, technické a další aspekty. Např. geomorfologii a typ krajiny. Využití zkušeností místních znalců může práci pozitivně ovlivnit. Plán společných zařízení zahrnuje: - opatření ke zpřístupnění pozemků (hlavní, vedlejší a doplňkové polní cesty), - protierozní opatření (sloužící ke zpomalení nebo potlačení degradačních projevů na zemědělské půdě), - vodohospodářská opatření, - opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí (prvky ÚSES – biocentra, biokoridory, interakční prvky a další opatření ke zvýšení ekologické stability). Jednotlivá opatření se vzájemně prolínají a doplňují. Jejich nedílnou součástí je prostorová a funkční optimalizace druhů pozemků. Je rovněž žádoucí zabezpečit koordinaci postupu prací na návrhu pozemkové úpravy s dalšími aktivitami a rozvojovými zájmy v území. Tento návrh plánu společných zařízení slouží jako podklad pro návrh nového uspořádání pozemků. Plán společných zařízení byl zpracován v území o celkové výměře 321,2660 ha.

a) Opatření ke zpřístupnění pozemků

Páteří KoPÚ je systém zemědělských komunikací, který kromě své základní funkce zabezpečení přístupnosti pozemků slouží i ostatním potřebám obyvatel venkova. Kromě dopravní funkce plní s doprovodnou zelení i krajinotvornou funkci. Při stanovení nároků na půdu u stávajících vyhovujících cest je převzata plocha z jejich nového zaměření. Při stanovení šířkových parametrů cest byla brána v úvahu její současná šířka, četnost využívání cesty a při návrhu rekonstrukce i její ekonomická zdůvodnitelnost. Smyslem stanovení šířky a trasy cesty je vytvoření parcely, na které se bude moci uskutečnit případná rekonstrukce cesty.

Hlavní silnice a místní komunikace: II/602 – Brno – Jihlava – Pelhřimov, silnice má v zájmovém území délku 2442 m, zábor 5,5222 ha

Přehled cestní sítě: Hlavní dopravní kostru tvoří hlavní polní cesty (HC), vedlejší polní cesty jednopruhové (VC) a doplňkové cesty jednopruhové (DC), lesní cesta (LC).

K těmto cestám je vypracována samostatná technická zpráva doplněná podélnými profily a příčnými řezy cest navržených na realizaci.

b) Protierozní opatření na ochranu ZPF

Při realizaci protierozních opatření by jediný problém nastal, pokud by parcelu pod opatřeními nebyla ve vlastnictví obce, ale ve vlastnictví fyzických osob, sice je možná realizace i na těchto parcelách, ale vlastník by s tím musel souhlasit. Na 1. sboru zástupců byla sboru zástupců představena varianta kde byla zapracována minimální opatření, tak aby vyšel výpočet vodní eroze pod 4t/ha/rok. Sbor zástupců nesouhlasil s opatřením zapracovaným v EHP7, uživatel a vlastník na této ploše souhlasil se zapracováním mezí. Byly navrhnuty 3 meze na vrstevnicích, které byly následně vlastníkovi vytyčeny v terénu, aby měl představu jak to bude ve skutečnosti vypadat, již tam na místě bylo sděleno, že s tím vlastník nesouhlasí a proto byla navrhnuta další varianta, zatravnění průlehu v celém bloku nebo zatravnění údolnice, kterou si pak vlastník vybral zapracovat do PSZ v min šířce.

Na 2. sboru zástupců bylo ještě prezentováno zapracované zatravnění mělkých půd, které poté sbor zástupců neodsouhlasil, kromě části plochy ORG-ZAT11-MK proto zatravnění mělkých půd není zapracováno do PSZ. Zatravnění mělkých půdy bylo v ploše 33,3847 ha. Navržená opatření ke snížení erozního ohrožení půdy Kategorie PEO Číslo opatření Plocha opatření (ha)

Opatření proti vodní erozi: Protierozní zatravnění (ORG-ZAT) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11-MP 21,7625 - Protierozní osevní postup (ORG-PEOP) 1, 2, 3, 4, 5, 6 67,3140 - Opatření proti větrné erozi: nejsou navrhovaná žádná opatření proti větrné erozi Další opatření navrhovaná k ochraně půdy - nejsou navrženy žádná další opatření Celková plocha navrženého protierozního opatření je v obvodu KoPÚ 89,0765 ha, z toho je 21,7625 ha protierozního zatravnění a 67,3140 ha protierozního osevního postupu.

c) Vodohospodářská opatření

Vodní poměry zájmového území vyplývají z charakteru půdotvorného substrátu, geomorfologických a klimatických poměrů. Z hydrogeologického hlediska řešené území náleží k hydrogeologickému rajónu 6550 – Krystalinikum v povodí Jihlavy.

1) Opatření k odvádění povrchových vod z území: Cílem opatření je návrh zařízení plošného povrchového odvodnění pozemků nebo odvod povrchových vod do svodných příkopů nebo průlehů. Tato opatření vod se navrhují až po vyčerpání všech možností k zadržení a vsáknutí vody do půdy.

 2) Opatření k ochraně před povodněmi: Mezi opatření k ochraně území před povodněmi patří návrh ochranných hrází, zkapacitnění toku a návrh malých vodních nádrží nebo suchých poldrů. O jejich zařazení do procesu pozemkových úprav je třeba rozhodnout již před zpracováním plánu společných zařízení

3) Opatření k ochraně povrchových a podzemních vod: Cílem opatření je zlepšit fyzikální vlastnosti půd (infiltrace, retence,…), zamezit vyplavování živin a rizikových prvků do povrchových i podzemních vod a snížit smyv půdy z okolních pozemků do vodních toků a nádrží. Nejvýznamnějším opatřením k ochraně povrchových a podzemních vod jsou protierozní opatření.

4) Opatření k ochraně vodních zdrojů: V území se nachází ochranná pásma vodních zdrojů. Celá západní čás k.ú. Hosov se nachází v III. stupni ochranného pásma vodního zdroje – Rantířov povrchový zdroj Jihlava; druh: povrchový, č.j. rozhodnutí: Vod.382/83-Dv.-233; datum rozhodnutí: 14. 03. 1983; vydal ONV Jihlava U intravilánu obce Hosov se nachází II. stupeň ochranného pásma vodního zdroje – Pístovské rybníky povrchový zdroj území č.2; druh: povrchový, č.j. rozhodnutí: ŽP/Vod-4763-00/Vod-231/2; datum rozhodnutí: 1. 08. 2000; vydal OkÚ Jihlava Jižně od intravilánu obce Hosov se nachází II. stupeň ochranného pásma vodního zdroje – Pístovské rybníky povrchový zdroj území č.3; druh: povrchový, č.j. rozhodnutí: ŽP/Vod-4763-00/Vod-231/2; datum rozhodnutí: 1. 08. 2000; vydal OkÚ Jihlava (Rozsah ochranného pásma zakreslen dle veřejný LPIS)

5) Opatření ke snížení nepříznivých účinků sucha: V obvodu KoPÚ není potřeba řešit nepříznivé účinky sucha.

6) Opatření u stávajících vodních děl: V obvodu KoPÚ se nenavrhuje opatření u stávajících vodních děl.

7) Opatření u staveb sloužících k závlaze a odvodnění pozemků: V zájmovém území se nachází meliorační odvodňovací zařízení - plošná. V obvodu KoPÚ není žádné závlahové zařízení vyžadující opatření.

d) Opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí

Zachování biodiverzity přírodních ekosystémů a stabilizačně působení na okolní antropicky narušenou krajinu má Územní systém ekologické stability (ÚSES), který představuje účelové propojení ekologicky stabilních částí krajiny do funkčního celku. Návrh územního systému ekologické stability je z územního plánu obce - Územní plán Jihlava, zpracovatel: AF – CityPlan, s.r.o., Magistrů 1275/13, 140 00 Praha 4, srpen 2017 a změna č.4 Územního plánu města Jihlavy, zpracovatel: DISprojekt s.r.o., Havlíčkovo nábřeží 37, 674 01 Třebíč, září 2021 .

Prvky ÚSES, které se nacházejí v obvodu KoPÚ: Nadregionální biocentra nejsou, Nadregionální biokoridory K124BM, Regionální biocentra RBC707 Vlčí jámy, Regionální biokoridory nejsou, Lokální biocentra LBC39 LBC40 LBC45 LBC11, Lokální biokoridory LBK29 LBK30, Interakční prvky IP1 IP2 IP3, Krajinná zeleň KZ1 KZ2 KZ3 KZ4 KZ5 KZ6 KZ7, Významné krajinné prvky nejsou.

 

Při návrhu plánu je nutné v prvé řadě respektovat základní krajinotvorné, ekologické, půdoochranné či jiné ekologické aspekty, dané potřebou zajištění polyfunkčnosti jednotlivých navržených prvků v závislosti na přírodních podmínkách. V tomto případě není možné vždy akceptovat veškeré náměty a přání vlastníků. K námětům a přáním je potřeba diferencovaně přihlížet v případě, že neodporují ekologickým a funkčním zásadám. Zpracování plánu společných zařízení se řídí Vyhláškou č. 13/2014 Sb. o postupu při provádění pozemkových úprav a náležitostech návrhu pozemkových úprav. Návrh vychází z ÚPD, z vyhodnocení připomínek orgánů státní správy a dotčených organizací. Navazuje na terénní pochůzky, zaměření současného stavu, stanovení a vytýčení obvodu řešeného území. Dále vychází z rozboru současného stavu, tj. poměrů ekologických, dopravních, erozních, vodohospodářských. Zohledňuje jiné záměry, studie nebo projekty zpracované v daném území. Koncepce plánu společných zařízení byla postupně projednávána se sborem zástupců. Jednotlivé požadavky a připomínky členů sboru a podmínky uložené správními úřady na doplnění navržených prvků společných zařízení byly posouzeny, zohledněny a zapracovány do konečného návrhu plánu společných zařízení. Pouze na základě návrhu optimálního prostorového a funkčního vymezení společných zařízení a po odsouhlasení tohoto velmi důležitého koncepčního institutu je možné začít s umístěním nově vytvořených půdně ucelených hospodářských jednotek, případně nově vyčleněných pozemků. 

 

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy):

Schválení plánu společných zařízení pro komplexní pozemkové úpravy v k.ú. Hosov dle návrhu usnesení.

 

Stanoviska dotčených odborů:

Dotčené odbory se vyjadřují k návrhu plánu společných zařízení již při zpracovávání a jejich požadavky jsou do  materiálů zapracovány.

 

Stanoviska komise RM / výboru ZM:

Stanoviska nejsou požadována.

 

Výsledek předběžné finanční kontroly:

Kontrola provedena v souladu s příslušnými vnitřními předpisy.

 

Právní posouzení:

Návrh je vyhotoven dle příslušných ustanovení zákona č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách  a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších předpisů a Zastupitelstvu města Jihlavy je předložen dle ustanovení § 84 odst. 1 zákona  č. 128/2000 Sb., o obcích ve vazbě na § 35 odst. 1 tohoto zákona  (Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce) s tím, že pozemkové úpravy mohou do budoucna generovat majetkové změny ve smyslu  ust. § 85 písm. a) zákona o obcích.