Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
8. zasedání dne 19.9.2023
29/8

V Jihlavě dne 24.8.2023

NÁVRH č. 23-4687: Návrh na schválení obecně závazné vyhlášky o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

obecně závaznou vyhlášku o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí.



Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelIng. Jiří Pokorný, náměstek primátora
ZpracovatelBc. Monika Rychnovská
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení JUDr. Věra Hromadová, KT/právník ANO
Finanční kontrola Ing. Ondřej Nechvátal, EO/vedoucí oddělení analýz, rozpočtu a financování     ANO
Stanoviska dotčených odborů   Irelevantní
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města Finanční výbor bude projednáno - viz
v textu důvodové zprávy
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.1: 23-4687-p11764 - Návrh nové OZV, o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí, v čisté verzi
Příloha č.2: 23-4687-p11763 - Návrh nové OZV, o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí, v revizní verzi
Příloha č.3: 23-4687-p11774 - Typové příklady
Příloha č.4: 23-4687-p11775 - Vývoj ukazatelů
Důvodová zpráva

Popis problému:

Tento návrh schvaluje obecně závaznou vyhlášku o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí.

 

Na základě § 6 odst. 4 písm. b), § 11 odst. 3 písm. a) a b) a § 12 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z nemovitých věcí“) a v souladu s ustanovením § 10 odst. d) a § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů může obec vydat obecně závaznou vyhlášku, kterou může stanovit koeficienty pro výpočet daně z nemovitých věcí (dále jen „OZV“) odlišně od zákonné úpravy.


V rámci konsolidačního balíčku je současné době v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednávána novela zákona o dani z nemovitých věcí. Dle návrhu novely zákona a aktuálních informací o pozměňovacích návrzích by mělo dojít plošnému navýšení základních sazeb daně (za 1m2 plochy) v průměru na 1,8násobek současné výše. V důsledku tohoto navýšení vzroste příjem daně z nemovitých věcí o 41 mil. Kč, o stejnou výši se sníží příjem z inkasa sdílených daní (daň z příjmů fyzických osob, daň z příjmů právnických osob, daň z přidané hodnoty), a to v důsledku snížení procentního podílu obcí na jejich inkasu v rámci novely zákona o rozpočtovém určení daní. Dopad těchto opatření do příjmů města by tak měl být rozpočtově neutrální, tj. nulový.


Na základě současné právní úpravy lze stanovit tři druhy koeficientů – základní, místní a „podnikatelský“.

 

1) Základní koeficient
Základní koeficient je stanoven zákonem na základě počtu obyvatel obce. Jedná se o koeficient určený pro obytné budovy a jednotky a stavební pozemky. Pro Jihlavu, jako statutární město, platí koeficient ve výši 3,5násobku základní sazby daně. Pro jednotlivá katastrální území může obec OZV koeficient, který je pro ni stanoven, zvýšit o jednu kategorii nebo snížit o jednu až tři kategorie podle členění koeficientů uvedených v příslušném ustanovení zákona.

 

Současný stav
V současné době je účinná OZV z roku 2009, která stanovuje základní koeficient pro části statutárního města Jihlavy definované dle katastrálních území následovně:
- pro části statutárního města Jihlava Henčov, Heroltice, Kosov, Popice, Sasov, Vysoká ve výši 2,5;
- pro části statutárního města Jihlava (zahrnuje katastrální území Bedřichov u Jihlavy, Helenín, Jihlava, Pančava), Horní Kosov, Staré Hory ve výši 4,5;
- pro části statutárního města Jihlavy v OZV nevyjmenované je platný zákonný koeficient ve výši 3,5. Jedná se o části Antonínův Důl, Červený Kříž, Pávov, Zborná, Hruškové Dvory, Pístov, Hosov;
- pro stavební pozemky na území celého města je platný zákonný koeficient ve výši 3,5, jelikož nejsou součástí OZV.

 

Navrhovaný stav
V rámci nové vyhlášky je navrhováno sjednotit základní koeficient na úroveň 4,5. Důvodem je skutečnost, že části města mimo centrum (tj. v současné OZV s koeficientem nižším než 4,5) mají na jedné straně omezenější dostupnost služeb (což byla filosofie při tvorbě současně platné OZV), na druhé straně ovšem vyšší náklady při přepočtu na obyvatele. V případě péče o zeleň, správu komunikací a veřejného osvětlení v průměru dvojnásobné, v případě provozu MHD téměř trojnásobné. Údaje vychází z analytické části k tvorbě strategického plánu z roku 2021. Vzhledem k tomu, že naprostá většina obytných staveb a jednotek se nachází v centrální části města, tj. jejich vlastníci těchto nemovitostí již v současnosti mají nastaven koeficient na úrovni 4,5, tak dopad tohoto opatření bude, co se týče rozsahu, malý. Nově se koeficient 4,5 bude uplatňovat také plošně na stavební pozemky na území města. Toto opatření by tak aspoň v malém rozsahu mohlo podpořit rychlejší výstavbu na těchto pozemcích. Dopad do rozpočtu vyplývající ze sjednocení základního koeficientu na úroveň 4,5 je vyčíslen (při současném navýšení základních sazeb na 1,8násobek) na +1 mil. Kč.

 

2) Místní koeficient
V rámci současné zákonné úpravy může obec OZV pro všechny nemovité věci na území celé obce nebo pro všechny nemovité věci na území jednotlivé části obce stanovit jeden místní koeficient ve výši v rozmezí 1,1 až 5, a to s přesností na jedno desetinné místo. Tímto koeficientem se vynásobí daň poplatníka. Místní koeficient nelze použít pro pozemky typu orná půda, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady a trvalé travní porosty. V rámci novely zákona o dani z nemovitých věcí by mělo být obcím umožněno snížit místní koeficient až na 0,5, což by umožňovalo eliminovat nárůst sazeb na 1,8násobek, v případě zemědělských pozemků (orná půda, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady), trvalých travních porostů a nevyužitelných ostatních ploch půjde nově uplatnit místní koeficient v rozmezí 0,5 až 1,5 (vzhledem k tomu, že novela zákona je v současnosti projednávána v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, nelze tuto možnost v rámci nové OZV doposud využít).

 

Současný stav
V současném znění OZV není místní koeficient stanoven, tj. je na úrovni 1.

 

Navrhovaný stav
V rámci nové vyhlášky je navrhováno zvýšit hodnotu místního koeficientu z hodnoty 1 na 1,5. Důvodem je skutečnost, že od roku 2010, kdy vešla v účinnost stávající OZV, se inflace zvýšila o 60 %, tj. reálný výnos z této daně se snížil o více než polovinu (v rámci novely zákona o dani z nemovitých věcí by od roku 2025 mělo dojít k pravidelné valorizaci inkasa daně prostřednictvím nově přidaného inflačního koeficientu). Z bývalých okresních měst Kraje Vysočina má místní koeficient stanoven Havlíčkův Brod a to ve výši 2. Dopad do rozpočtu vyplývající z navýšení místního koeficientu z hodnoty 1 na 1,5 je vyčíslen (při současném navýšení základních sazeb na 1,8násobek) na +46 mil. Kč.

 


3) „Podnikatelský“ koeficient
Obec může OZV pro stavby a jednotky sloužící k podnikání a pro budovy pro rodinou rekreaci a samostatné garáže na území celé obce stanovit „podnikatelský“ koeficient ve výši 1,5.

 

Současný stav
V současném znění OZV je stanoven „podnikatelský“ koeficient na úrovni 1,5, vyjma staveb a jednotek užívaných pro podnikání v zemědělské prvovýrobě, lesním nebo vodním hospodářství, u kterých není „podnikatelský“ koeficient stanovený, tj. jeho výše je ponechaná na úrovni 1.

 

Navrhovaný stav
V rámci nové vyhlášky je navrhováno ponechat hodnotu „podnikatelského“ koeficientu na úrovni 1,5 včetně výjimky pro stavby a jednotky užívané k podnikání v zemědělské prvovýrobě, lesním nebo vodním hospodářství. Také všechna bývalá okresní města Kraje Vysočina mají „podnikatelský“ koeficient stanoven na hodnotě 1,5.

 

Celkový příjem města z daně z nemovitých věcí by po schválení nové OZV měl pro rok 2024 činit 141 mil. Kč. Město by dosáhlo na obdobný příjem z daně na obyvatele jako v Havlíčkově Brodě. Dopady novely zákona o dani z nemovitých věcí a nové OZV do rozpočtu města jsou souhrnně uvedeny v tabulce níže. 
 

 Dopad na příjmy z daně z nemovitých věcíDopad na daňové příjmy
Navýšení sazeb na 1,8násobek dle novely zákona410
Sjednocení základního koeficientu na 4,511
Navýšení místního koeficientu na 1,54646
Ponechání „podnikatelského“ koeficientu na 1,500
Celkem8847

 

Dle ustanovení § 16a zákona o dani z nemovitých věcí je potřeba, aby OZV nabyla platnosti (byla schválena) nejpozději do 1. října roku předchozího zdaňovacího období a účinnosti nejpozději do 1. ledna následujícího zdaňovacího období. Předkládaná OZV nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2024. V případě schválení bude OZV v souladu s ustanovením § 16a zákona o dani z nemovitých věcí zaslána do pěti dnů ode dne nabytí platnosti správci daně. Dle ustanovení § 12c zákona o dani z nemovitých věcí je zdaňovacím obdobím kalendářní rok. Ke změnám skutečností rozhodných pro daň, které nastanou v průběhu zdaňovacího období, se nepřihlíží.


Dle současné podoby návrhu novely zákona o dani z nemovitých věcí a aktuálních informací o pozměňovacích návrzích bude nutné roce 2024 přistoupit k další revizi OZV, a to zejména z důvodu zrušení „podnikatelského“ koeficientu od roku 2025 a jeho nahrazení tzv. místním koeficientem pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí, který může plnit stejnou funkci jako „podnikatelský“ koeficient, nicméně forma jeho stanovení bude odlišná. Zároveň již také nebude možné snížit základní koeficient pod zákonem stanovenou úroveň (v případě Jihlavy ve výši 3,5násobku základní sazby daně).
 

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy):

EO navrhuje schválit obecně závaznou vyhlášku o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí.

 

Stanoviska dotčených odborů:

Irelevantní.

 

Stanoviska komise RM / výboru ZM:

Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z jednání 7. FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.

 

Výsledek předběžné finanční kontroly:

Finanční kontrola byla provedena v souladu se zákonem. Schválením nové OZV by dle propočtu mělo dojít k nárůstu příjmů o 47 mil. Kč.

 

Právní posouzení:

Návrh se předkládá na základě § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle něhož je vydávání obecně závazných vyhlášek obce vyhrazenou pravomocí zastupitelstva obce.

 

Návrh obecně závazné vyhlášky se předkládá na základě zákonného zmocnění dle § 6 odst. 4 písm. b), § 11 odst. 3 písm. a) a b) a § 12 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, na jejichž základě může obec stanovit koeficienty pro výpočet daně z nemovitých věcí.