Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
20. zasedání dne 24.6.2025
44/20

V Jihlavě dne 02.06.2025

NÁVRH č. 25-3363: Návrh na schválení plánu společných zařízení pro komplexní pozemkové úpravy v k. ú. Zborná

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

plán společných zařízení pro komplexní pozemkové úpravy v k.ú. Zborná na základě § 9 odst. 11 zákona č. 139/2002 Sb. v platném znění, dle přílohy.


Provede: MOTermín: 25.6.2025


Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelIng. Petr Piáček
ZpracovatelIng. Dagmar Cahová
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení JUDr., PhDr. Zdeněk Michal, MO/vedoucí oddělení ANO
Finanční kontrola Ing. Petr Štěpán, MO/vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených odborů    
   
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města    
   
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.1: 25-3363-p8254 - hlavní výkres plánu společných zařízení
Příloha č.2: 25-3363-p8255 - Technická zpráva PSZ
Důvodová zpráva

Navržený plán společných zařízení pro k.ú. Zborná byl zpracován v souladu se zákonem č. 139/2002 Sb. a vyhlášky 13/2014 Sb., ve znění pozdějších předpisů pro Státní pozemkový úřad ČR, pracoviště Jihlava. Plán obsahuje následující druhy opatření, které jsou zobrazeny na mapě v měřítku 1:5 000.

Prostorové požadavky navržených prvků společných zařízení na pozemky byly u technických opatření vymezeny do parcel nové digitální katastrální mapy. Pod prvky plánu společných zařízení pak bude přednostně vlastnicky použit nárok státu a města Jihlavy, což je základním předpokladem realizace navržených opatření prostřednictvím Státního pozemkového úřadu ČR, pracoviště Jihlava.

 

Popis problému:

Návrh plánu společných zařízení představuje soubor opatření, která mají zabezpečit naplnění jednoho z hlavních cílů KoPÚ stanovených v § 2 zákona č. 139/2002 Sb. o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, tj., že „pozemkovými úpravami se vytvářejí podmínky k racionálnímu hospodaření a k zabezpečení ochrany přírodních zdrojů“. Plán společných zařízení (PSZ) je zpracován dle přílohy k vyhlášce č.13/2014 Sb., a dále na základě dalších v současné době závazných předpisů (Technický standard plánu společných zařízení v pozemkových úpravách, Metodický návod k provádění pozemkových úprav). PSZ vychází z vyhodnocení podmínek rozhodujících orgánů státní správy, z podrobného průzkumu území, zaměření skutečného stavu a z vyhodnocení připomínek dotčených organizací. Navazuje na již zpracovanou I. etapu – Rozbor současného stavu. Plán společných zařízení KoPÚ zahrnuje přírodní a umělé výtvory existující nebo navrhované projektem KoPÚ nebo jinými projekty, které je třeba respektovat při rozmisťování pozemků v rámci vlastní pozemkové úpravy. Po schválení návrhu KoPÚ se tento stává závazným podkladem pro zpracovatele územně plánovací dokumentace (ÚPD) nebo pořizovatel schválené ÚPD může projednat jeho změnu v té části, která je řešena návrhem KoPÚ. Tento návrh konkrétně zahrnuje tzv. společná zařízení (komunikace, ÚSES, hydrografická síť, protierozní opatření aj.) a plošnou zonaci lokalit v rámci území KoPÚ vymezenou podle různých hledisek dle potřeby KoPÚ. Společná zařízení mají tedy polyfunkční charakter a na jejich tvorbu budou použity nejprve pozemky ve vlastnictví státu a potom ve vlastnictví obce. Pokud nelze pro společná zařízení použit jen pozemky ve vlastnictví státu, popřípadě obce, podílejí se na vyčlenění potřebné výměry ostatní vlastníci pozemků poměrnou částí podle celkové výměry jejich směňovaných pozemků (§ 9 odst. 17 zákona č. 139/2002 Sb.). Společná zařízení realizovaná v rámci KoPÚ bude vlastnit převážně obec. Pro nastávajícího vlastníka platí podmínky kolaudačního rozhodnutí a údržba stavby vyplývající ze stavebního zákona.

Návrh společných zařízení představuje soubor opatření, která mají zabezpečit zpřístupnění pozemků, racionální hospodaření na zemědělské půdě, tvorbu a ochranu přírodních zdrojů, včetně úpravy vlastnických vztahů. Při návrhu společných zařízení je nutné vycházet z již existujících prvků a určit jejich současné parametry. Dále je třeba respektovat základní krajinotvorné, ekologické, půdoochranné, technické a další aspekty. Např. geomorfologii a typ krajiny. Využití zkušeností místních znalců může práci pozitivně ovlivnit. Plán společných zařízení zahrnuje: - opatření ke zpřístupnění pozemků (hlavní, vedlejší a doplňkové polní cesty), - protierozní opatření (sloužící ke zpomalení nebo potlačení degradačních projevů na zemědělské půdě), - vodohospodářská opatření, - opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí (prvky ÚSES – biocentra, biokoridory, interakční prvky a další opatření ke zvýšení ekologické stability). Jednotlivá opatření se vzájemně prolínají a doplňují. Jejich nedílnou součástí je prostorová a funkční optimalizace druhů pozemků. Je rovněž žádoucí zabezpečit koordinaci postupu prací na návrhu pozemkové úpravy s dalšími aktivitami a rozvojovými zájmy v území. Tento návrh plánu společných zařízení slouží jako podklad pro návrh nového uspořádání pozemků. Plán společných zařízení byl zpracován v území o celkové výměře 116,2354 ha.

 

a) Opatření ke zpřístupnění pozemků

Základní zásadou návrhu opatření je vytvoření přístupu ke vlastnickým pozemkům, rekonstrukce stávající cestní sítě a její další doplnění pro zvýšení obecné prostupnosti krajiny. Vychází se přitom především z podrobných terénních průzkumů a projednávání se sborem zástupců a zástupci obce. Přitom jsou dodrženy podmínky DOSS, technické normy a zákonné předpisy. Plán společných zařízení komplexní pozemkové úpravy řeší pouze účelové komunikace a to hlavní, vedlejší a doplňkové polní cesty. Přehled cestní sítě: Hlavní dopravní kostru tvoří hlavní polní cesty (HC), vedlejší polní cesty jednopruhové (VC).

 

b) Protierozní opatření na ochranu ZPF

Kromě organizačních zatravnění a opatření pro osevy obsahoval také výsadby liniové zeleně přímo v blocích orné půdy, které by zajistily stabilizaci navržených rozhraní bloků. To se týkalo bloků v jihozápadní části území (EHP17) a severně od polní cesty VC6-R (EHP11). Výsadba by se navrhovala na soukromých pozemcích s tím, že by sem obec směřovala náhradní výsadby. Důvodem je všeobecný nedostatek státní a obecní půdy a nesouhlas členů sboru zástupců s tím, že by se vlastníci na chybějící výměře podíleli. Nakonec byl tento návrh z PSZ vypuštěn s tím, že vlastníci a uživatel si případná opatření budou realizovat sami, bez evidence v PSZ. Dále bylo dohodnuto, že v případě bloku přiléhajícího ze severozápadní strany k intravilánu (EHP5), který je celý na mělkých půdách, se nebude navrhovat zatravnění, neboť do tohoto bloku se počítá s navážením ornice ze skrývek připravovaných staveb (především rybník pana Havlíčka). Tím dojde ke zvýšení mocnosti profilu ornice.

 

c) Vodohospodářská opatření

Evidované vodní útvary: - útvary povrchových vod zasahující do k.ú., útvary povrchových vod tekoucích:  - Zlatý potok od pramene po Mlýnský potok; útvary povrchových vod stojatých – nevyskytují se; útvary podzemních vod, základní vrstvy:  Krystalinikum v povodí Sázavy (většina území), Krystalinikum v povodí Jihlavy (okrajově v západní části území). Při návrhu vodohospodářských opatření byl respektován záměr obnovy historického rybníka soukromého investora - pana Havlíčka. Dále byla snaha o další zvýšení retence a akumulace vody v území. Vzhledem k nedostatku jiné státní a obecní půdy v území a nesouhlasu sboru zástupců s tím, že by se vlastníci podíleli na chybějící výměře, byla navržena soustava drobných tůní "TŮNĚ1" v lokalitě "Louka u Zborné" ve východní části území na části stávajícího pozemku ve vlastnictví SPÚ.

 

d) Opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí

Návrh ÚSES v rámci PSZ musí být zpracován v souladu s vymezením nadregionálního a regionálního ÚSES v zásadách územního rozvoje (ZÚR) a s vymezením ÚSES v územním plánu tak, aby směřoval k posilování a udržování ekologické stability krajiny v návaznosti na vymezení ÚSES vně obvodu pozemkových úprav, resp. v sousedních katastrech. Byla projednána koncepce a hlavní parametry návrhu opatření tvorbě a ochraně ŽP - prvky ÚSES do řešeného území nezasahují. Navrhují se výsadby podél polní cesty a míst. komunikace.

 

Zásady zpracování plánu společných zařízení Při návrhu plánu je nutné v prvé řadě respektovat základní krajinotvorné, ekologické, půdoochranné či jiné ekologické aspekty, dané potřebou zajištění polyfunkčnosti jednotlivých navržených prvků v závislosti na přírodních podmínkách. V tomto případě není možné vždy akceptovat veškeré náměty a přání vlastníků. K námětům a přáním je potřeba diferencovaně přihlížet v případě, že neodporují ekologickým a funkčním zásadám. Zpracování plánu společných zařízení se řídí Vyhláškou č. 13/2014 Sb. o postupu při provádění pozemkových úprav a náležitostech návrhu pozemkových úprav. Návrh vychází z ÚPD, z vyhodnocení připomínek orgánů státní správy a dotčených organizací. Navazuje na terénní pochůzky, zaměření současného stavu, stanovení a vytýčení obvodu řešeného území. Dále vychází z rozboru současného stavu, tj. poměrů ekologických, dopravních, erozních, vodohospodářských. Zohledňuje jiné záměry, studie nebo projekty zpracované v daném území. Koncepce plánu společných zařízení byla postupně projednávána se sborem zástupců. Jednotlivé požadavky a připomínky členů sboru a podmínky uložené správními úřady na doplnění navržených prvků společných zařízení byly posouzeny, zohledněny a zapracovány do konečného návrhu plánu společných zařízení. Pouze na základě návrhu optimálního prostorového a funkčního vymezení společných zařízení a po odsouhlasení tohoto velmi důležitého koncepčního institutu je možné začít s umístěním nově vytvořených půdně ucelených hospodářských jednotek, případně nově vyčleněných pozemků.

 

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy):

Schválení plánu společných zařízení pro komplexní pozemkové úpravy v k.ú. Zborná dle návrhu usnesení.

 

Stanoviska dotčených odborů:

Dotčené odbory se vyjadřují k návrhu plánu společných zařízení již při zpracovávání a jejich požadavky jsou zapracovány.

 

Stanoviska komise RM / výboru ZM:

Stanoviska nejsou požadována.

 

Výsledek předběžné finanční kontroly:

Připravovaná operace, která je schvalována v rámci tohoto návrhu, splňuje pravidla hospodárného, efektivního a účelného nakládání s veřejnými prostředky (tzv. princip 3E) a je v souladu s opatřením primátorky č. 1/2019 k zajištění hospodárného, efektivního a účelného výkonu veřejné správy statutárním městem Jihlava. Součástí návrhu jsou veškeré podklady, které jsou nezbytné k relevantnímu rozhodnutí ZM.

 

Právní posouzení:

Návrh je vyhotoven dle příslušných ustanovení zákona č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách  a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších předpisů a Zastupitelstvu města Jihlavy je předložen dle ustanovení § 84 odst. 1 zákona  č. 128/2000 Sb., o obcích ve vazbě na § 35 odst. 1 tohoto zákona  (Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce) s tím, že pozemkové úpravy mohou do budoucna generovat majetkové změny ve smyslu  ust. § 85 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.