Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
12. zasedání dne 23.4.2024
56/12

V Jihlavě dne 22.3.2024

NÁVRH č. 24-1923: Návrh na schválení zřízení odloučeného pracoviště Základní umělecké školy Jihlava, příspěvkové organizace

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

zřízení odloučeného pracoviště příspěvkové organizace Základní umělecká škola Jihlava, příspěvková organizace, v městysi Dolní Cerekev, v souladu se Smlouvou o spolupráci k zajištění činnosti odloučeného pracoviště příspěvkové organizace Základní umělecká škola Jihlava, příspěvková organizace, v městysi Dolní Cerekev, dle přílohy č. 2

souhlasí

s podáním žádosti ze strany zřizovatele o navýšení kapacity Základní umělecké školy Jihlava, příspěvkové organizace o 100 žáků  a o zápis místa poskytování vzdělávání v městysi Dolní Cerekvi  do rejstříku škol a školských zařízení s účinností od 1. 9. 2024.


Provede: OŠKTTermín: 30.9.2024


Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelIng. Richard Šedivý, náměstek primátora
ZpracovatelBc. Kateřina Nejedlá
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení JUDr. Věra Hromadová, KT/právník ANO
Finanční kontrola    
Stanoviska dotčených odborů Mgr. Tomáš Koukal, OŠKT/vedoucí odboru  ANO
   
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města    
   
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.1: 24-1923-p4045 - Žádost
Příloha č.2: 24-1923-p4088 - Smlouva o spolupráci
Důvodová zpráva

Návrh se týká zřízení odloučeného pracoviště Základní umělecké školy Jihlava, příspěvkové organizace, IČO: 75151332.

Popis: návrh je předkládán na základě žádosti starosty Dolní Cerekve – viz příloha č. 1. Předmětem návrhu je souhlas se zřízením odloučeného pracoviště ZUŠ na adrese Dolní Cerekev 26, 588 45 Dolní Cerekev, v objektu Základní školy a mateřské školy Dolní Cerekev, příspěvková organizace (dále ZŠ a MŠ).

 

Návrh na zřízení odloučeného pracoviště ZUŠ se předkládá na základě požadavku ze strany městyse Dolní Cerekev, poté následovalo jednání ředitelky ZUŠ se starostou obce Dolní Cerekev a ředitelem ZŠ a MŠ Dolní Cerekev.  

 

Pro kladné vyřízení žádosti a zajištění provozu odloučeného pracoviště je předkládán návrh na schválení zřízení odloučeného pracoviště Základní umělecké školy Jihlava, příspěvkové organizace na adrese Dolní Cerekev 26, 588 45 Dolní Cerekev, ve kterém bude uskutečňováno základní umělecké vzdělávání.

 

Na odloučeném pracovišti v Dolní Cerekvi je předběžně plánován druh vzdělávání: výtvarný obor, hra na housle, flétnu a hudební nauka v souladu se školním vzdělávacím programem ZUŠ počínaje školním rokem, pro který budou splněny podmínky a náležitosti dle příslušných právních předpisů týkající se zápisu v rejstříku škol a školských zařízení.

 

Zřizovací listina ZUŠ nemusí být předmětem schválení změn/doplnění, protože odloučená pracoviště ve zřizovací listině ZUŠ nejsou jmenovitě uvedena. V souladu se zřizovací listinou bude ZUŠ v místě nově zřízeného odloučeného pracoviště uskutečňovat základní umělecké vzdělávání. Provoz odloučeného pracoviště bude zajišťován za dodržení podmínek zřizovací listiny ZUŠ.

 

Výuka na odloučeném pracovišti bude zajišťována pedagogy - zaměstnanci ZUŠ Jihlava, která bude hradit i veškeré nároky vyplývající z pracovně právních vztahů souvisejících s výukou na odloučeném pracovišti. Tyto náklady bude ZUŠ hradit z prostředků státního rozpočtu poskytovaných na úhradu přímých nákladů na vzdělávání. Náklady výuky na odloučeném pracovišti, nehrazené ze státního příspěvku, budou hrazeny z úplaty za  vzdělávání v ZUŠ, stanovené podle platné legislativy pro všechny žáky ZUŠ Jihlava. Město Jihlava, jako zřizovatel ZUŠ, nebude mít s provozem odloučeného pracoviště, za předpokladu, že bude uzavřena níže uvedená smlouva, žádné výdaje.

 

Mezi ZUŠ a městysem Dolní Cerekev bude uzavřena Smlouva o spolupráci k zajištění činnosti odloučeného pracoviště příspěvkové organizace Základní umělecká škola Jihlava, příspěvková organizace, v městysi Dolní Cerekev, kde jsou vymezeny závazky ZUŠ a závazky městyse.

 

Zřizovateli náleží rozhodnutí o zřízení odloučeného pracoviště, neboť údajem zapisovaným do rejstříku škol a školských zařízení je rovněž označení místa, kde se uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby, jak vyplývá z ustanovení § 144 odst. 1 písm. g) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

 

Schválení předkládaného návrhu je předpokladem pro zajištění zápisu dalšího místa poskytování vzdělávání a školských služeb do rejstříku škol a školských zařízení (žádost o zápis místa a zvýšení kapacity o 100 žáků). Žádost se podává na Krajský úřad Kraje Vysočina v mimořádném termínu, s tím, že účinnost rozhodnutí se předpokládá od školního roku 2024/2025, tzn. od 1. září 2024.

 

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy): OŠKT doporučuje schválit tento návrh z důvodu navýšení kapacity, zejména k rozšíření  uspokojení potřeb občanů Kraje Vysočina.

 

Stanoviska dotčených odborů: OŠKT 

Zákonná úprava případ zřízení odloučeného pracoviště výslovně nezakazuje a není zde ani rozpor s principem péče řádného hospodáře. Ve zřízení odloučeného pracoviště základní umělecké školy, příspěvkové organizace v jiné obci je možné spatřovat službu napříč obcemi a snahu o přispění do společnosti.

Jednou z primárních kompetencí a povinností obce podle ustanovení § 177-180 školského zákona je zajištění přístupu k vzdělávání pro děti a s tím související zřízení mateřských a základních škol. Tato povinnost je doplněna vymezením školských obvodů prostřednictvím obecně závazných vyhlášek. V případě Základních uměleckých škol (ZUŠ) je situace odlišná, neboť obec nemá zákonnou povinnost takovou školu zřizovat, ale je to výhradně na jejím rozhodnutí.

Rozhodnutí o zřízení odloučeného pracoviště ZUŠ je vždy na uvážení dané obce. Odloučená pracoviště ZUŠ jsou poměrně běžným jevem. Jedním z hlavních důvodů pro jejich zřizování bývá problematika dojíždění mladších žáků do hlavních budov ZUŠ. Toto uspořádání umožňuje obcím efektivněji naplňovat svou roli zřizovatele a adekvátně reagovat na specifické potřeby svých občanů v oblasti uměleckého vzdělávání.

 

Stanovisko komise RM/výboru ZM: není relevantní.

Výsledek předběžné finanční kontroly: není relevantní.

Právní posouzení:

Návrh se předkládá Zastupitelstvu města Jihlavy na základě a v souladu s ustanovením § 84 odst. 2 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, v rámci vyhrazené pravomoci zastupitelstva obce týkající se plnění funkce zřizovatele příspěvkové organizace dle zvláštních právních předpisů.

 

V daném případě se jedná o zřízení odloučeného pracoviště příspěvkové organizace zřízené statutárním městem Jihlava na území jiné obce, které bude vykonávat svoji činnost především pro potřeby občanů této obce. Z tohoto důvodu je z hlediska finančního hospodaření zřízené příspěvkové organizace předpokladem realizace tohoto záměru uzavření smlouvy o spolupráci mezi touto příspěvkovou organizací a jinou obcí, která se předkládanou smlouvou zavazuje k podpoře odloučeného pracoviště poskytujícího základní umělecké vzdělávání v uvedeném rozsahu na jejím území. Návrh smlouvy o spolupráci se uzavírá na základě § 1746 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, na jehož základě mohou smluvní strany uzavřít i takovou smlouvu, která není zvláště jako typ smlouvy upravena. Návrh smlouvy o spolupráci obsahuje všechny podstatné náležitosti stanovené občanským zákoníkem pro uzavření platného smluvního vztahu. 

 

Návrh na podání žádosti o změnu nejvyššího povoleného počtu dětí a žáků příspěvkové organizace Základní umělecká škola Jihlava, příspěvková organizace, zapsaného v rejstříku škol a školských zařízení, a o zápis místa uskutečňování základního uměleckého vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení se předkládá na základě a v souladu s ustanovením § 144 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů.