Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
9. zasedání dne 31.10.2023
26/9

V Jihlavě dne 27.09.2023

NÁVRH č. 23-5415: Návrh na schválení obecně závazné vyhlášky o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

obecně závaznou vyhlášku o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství dle přílohy č. 1.



Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelIng. Jiří Pokorný, náměstek primátora
ZpracovatelMgr. Lucie Šlechtová
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení JUDr. Věra Hromadová/KT/právník ANO
Finanční kontrola Mgr. Bc. Jan Jaroš, MPA, EO/vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených odborů Ing. Katarína Ruschková, OŽP/vedoucí odboru ANO
   
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města Finanční výbor Bude projednáno - viz text v důvodové zprávě
   
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.1: 23-5415-p13707 - OZV o poplatku za odpadové hospodářství.docx
Příloha č.2: 23-5415-p13706 - OZV o poplatku za odpadové hospodářství s revizemi.docx
Důvodová zpráva

Popis problému:

 

Zastupitelstvu města Jihlavy se předkládá ke schválení návrh obecně závazné vyhlášky o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství s předpokládanou účinností od 1. 1. 2024. 


Dne 25. 8. 2023 byl ve Sbírce zákonů publikován zákon č. 252/2023, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, který nabude účinnosti dne 1. 1. 2024. Vzhledem ke skutečnosti, že schválený zákon mění mimo jiné ustanovení zákona o místních poplatcích, která byla převzata obecně závaznou vyhláškou statutárního města Jihlavy č. 14/2021, o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství ze dne 21. listopadu 2021, je třeba vydat novou vyhlášku, která bude odpovídat nové právní úpravě účinné od 1. 1. 2024. 


Kromě změn vyvolaných novou právní úpravou místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství je možné upravit také další podrobnosti tohoto poplatku, k nimž je město zmocněno ustanovením § 14 odst. 2 a 3 zákona o místních poplatcích v platném znění, tj. sazbu poplatku, lhůtu pro podání ohlášení, splatnost poplatku, další osvobození od poplatku, úlevu na poplatku, delší lhůtu pro oznámení změn v podaném hlášení nebo další způsob placení a jemu odpovídající den platby poplatku, než je způsob placení a den platby podle daňového řádu.


Předkládaný návrh obecně závazné vyhlášky byl zpracován v souladu s aktualizovanými metodickými materiály Ministerstva vnitra ČR k vydávání obecně závazných vyhlášek obcí, kterými jsou stanovovány místní poplatky, a následně zaslán k posouzení Odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra ČR, který neshledal v navrhovaném znění OZV žádný rozpor se zákonem.


K jednotlivým ustanovením návrhu vyhlášky:


Čl. 1 – Úvodní ustanovení


Navrhuje se zavést legislativní zkratku „město“ - jedná se o legislativně technickou úpravu.


Čl. 2 – Poplatník


Beze změny oproti předchozí právní úpravě. Poplatníka, tj. osoby, které jsou povinny platit poplatek, vymezuje ustanovení § 10e zákona o místních poplatcích, které bylo do vyhlášky doslovně převzato. 


Čl. 3 – Poplatkové období


Beze změny oproti předchozí právní úpravě. Poplatkové období poplatku je stanoveno v ustanovení § 10o odst. 1 zákona o místních poplatcích, které bylo do vyhlášky doslovně převzato.


Čl. 4 – Ohlašovací povinnost


Na základě ustanovení § 14a odst. 1 zákona o místních poplatcích je poplatník povinen podat správci poplatku ohlášení. Rozsah údajů, které poplatník v ohlášení uvádí, není obec v obecně závazné vyhlášce oprávněna určovat; tyto údaje jsou stanoveny přímo v § 14a odst. 2 a 3 zákona o místních poplatcích. Z tohoto důvodu se navrhuje vypustit demonstrativní výčet údajů uváděných v ohlášení (dosavadní odstavce 2 a 3 tohoto článku).


Obec je oprávněna dle ust. § 14 odst. 2 písm. b) a odst. 3 písm. f) zákona o místních poplatcích upravit v obecně závazné vyhlášce lhůtu pro podání ohlášení, nevyloučí-li povinnost ohlášení podat nebo delší lhůtu pro oznámení změn v podaném hlášení. Lhůta pro podání ohlášení se poplatníkovi stanoví stejně jako v předchozí právní úpravě v délce 30 dnů ode dne vzniku jeho poplatkové povinnosti. 


V odstavci 2 tohoto článku se navrhuje stanovit poplatníkovi lhůtu ke splnění ohlašovací povinnosti vzniku nároku na osvobození nebo úlevu ve stejné lhůtě jako v případě vzniku poplatkové povinnosti, tj. ve lhůtě 30 dnů od vzniku nároku na osvobození nebo úlevu, přičemž odlišně je upravena lhůta pro podání ohlášení v případě vzniku nároku na osvobození od poplatku poplatníka, který se narodil v zahraničí, a kde pobývá od narození nepřetržitě, jehož zákonný zástupce požádal o provedení zápisu narození do zvláštní matriky (osvobození je upraveno v čl. 7 odst. 2 písm. d) vyhlášky). Je navrhováno lhůtu pro podání ohlášení správci poplatku v tomto případě prodloužit z dosavadních 60 dní na 90 dní ode dne, kdy byl vydán příslušný matriční doklad (český rodný list). Prodloužení této lhůty je navrhováno z toho důvodu, že v praxi se vyskytly případy, kdy lhůtu nebylo možno dodržet v důsledku dlouhé doby přepravy listovních zásilek ze zahraničí (např. ze států jižní Ameriky, Austrálie, atd.), která často činí několik týdnů. V důsledku zmeškání lhůty pro ohlášení osvobození poplatníkovi nárok na osvobození zaniká a je povinen poplatek za příslušný kalendářní rok uhradit, byť fakticky systém odpadového hospodářství města nevyužívá.

 

Čl. 5 - Sazba poplatku


Obec, která zavede poplatek, je povinna stanovit v obecně závazné vyhlášce jeho sazbu [§ 14 odst. 2 písm. a) zákona o místních poplatcích]. Sazba, resp. výše poplatku se vztahuje k poplatkovému období a nesmí podle § 10h odst. 1 zákona o místních poplatcích překročit částku 1 200 Kč. Výše poplatku je zákonem omezena pouze touto absolutní částkou, bez vazby na náklady obce na provoz systému odpadového hospodářství. V tomto zákonném limitu může obec stanovit výši sazby podle svého uvážení a nemusí ji v obecně závazné vyhlášce nijak zdůvodňovat. 


Předpokládané náklady města na obecní systém odpadového hospodářství v roce 2024:
•    náklady na systém odpad. hospodářství související s činnostmi, které mají přímou vazbu na produkci odpadu:
o    svoz a odstranění směsného komunálního odpadu           31 000 000 Kč
o    svoz a odstranění tříděného odpadu                                    8 000 000 Kč
o    sběr a odstranění odpadu na sběrných dvorech                  8 150 000 Kč
o    odpad – chataři                                                                        700 000 Kč
o    odpad – odp. koše                                                                3 520 000 Kč
o    odpad – akce Čistá Vysočina                                                    10 000 Kč
o    odpad – svoz biologicky rozložitelných odpadů                   3 250 000 Kč
o    poplatek za uložení odpadu na skládku                               6 670 000 Kč
o    celkem                                                                                61 300 000 Kč
•    náklady, které se systémem odpadového hospodářství souvisí, ale do poplatku se doposud nezahrnovaly:
o    odstraňování černých skládek                                              1 100 000 Kč
o    opravy a údržba kontejnerových stání                                    500 000 Kč
o    celkem                                                                                 1 600 000 Kč
Náklady celkem                                                                      62 900 000 Kč

 

Předpokládané příjmy města za obecní systém odpadového hospodářství v r. 2024:
•    odměna od Ekologického fondu (EKO-KOM)                    10 000 000 Kč
•    zpětný odběr elektrozařízení                                                  500 000 Kč
•    poplatek za uložení odpadu na skládku                              5 000 000 Kč
•    poplatek za KO                                                                  35 400 000 Kč
Příjmy celkem                                                                        50 900 000 Kč

 

Předpokládané výdaje města na rok 2024 vzrostly oproti roku 2022 o 28 %, zatímco předpokládané příjmy města klesly oproti roku 2022 o 9 %, a lze tedy očekávat deficit obecního systému odpadového hospodářství ve výši cca 12 mil. Kč, resp. 10,4 mil. Kč při započítání pouze těch nákladů města, které mají přímou vazbu na produkci odpadu občanů. Přesto je navrhováno zachovat stávající sazbu poplatku ve výši 804 Kč, a to zejména s ohledem na nepříznivý vývoj ekonomické situace poplatníků (v souvislosti s dlouhodobou vysokou inflací).


Čl. 6 - Splatnost poplatku


V obecně závazné vyhlášce obce, kterou se zavádí poplatek, je obec povinna stanovit splatnost poplatku. Splatnost poplatku je navrhována ke stejnému datu jako doposud, tj. k 30. 6. příslušného kalendářního roku. Pro poplatkové povinnosti, které vzniknou od 1. 6. do 31. 12. příslušného kalendářního roku, je navrhována splatnost k poslednímu dni v měsíci následujícím po měsíci, ve kterém poplatková povinnost vznikla. Oproti dosavadní právní úpravě dochází k rozšíření poplatkových povinností, na které dopadá tato odlišná splatnost (doposud pouze poplatkové povinnosti vzniklé od 1. 7. do 31. 12. příslušného kalendářního roku). Důvodem této navrhované změny je skutečnost, že poplatníci, kterým poplatková povinnost vzniká v měsíci červnu, mají oproti ostatním poplatníkům příliš krátkou lhůtu k její úhradě (méně než 1 měsíc) a dostávají se tak bez vlastního zavinění do prodlení. Vzhledem k tomu, že správce poplatku může dle nového ustanovení § 11c zákona o místních poplatcích poplatníkovi stanovit zvýšení poplatku až do výše dvojnásobku rozdílu mezi částkou poplatku, která má být zaplacena, a částkou zaplacenou do původního dne splatnosti poplatku, je vhodné upravit lhůtu splatnosti pro poplatkové povinnosti vzniklé od 1. 6. navrhovaným způsobem.


Čl. 7 – Osvobození a úlevy


Podle ustanovení § 10g zákona o místních poplatcích jsou od místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství osvobozeni poplatníci z titulu přihlášení v obci, kteří z vymezených důvodů obecní systém odpadového hospodářství reálně nevyužívají (odst. 1).


Kromě tohoto osvobození ze zákona, které nelze v obecně závazné vyhlášce vyloučit ani zúžit, může obec na základě § 14 odst. 3 zákona o místních poplatcích v obecně závazné vyhlášce upravit další osvobození od poplatku nad tento zákonný rámec, stejně jako úlevy od poplatku. Rozsah a konkrétní podoba dalšího osvobození či úlev je na uvážení obce, s ohledem na místní podmínky a její potřeby a zájmy. Příslušná úprava však nesmí působit diskriminačně, tj. nesmí zvýhodňovat určitou skupinu poplatníků bez racionálního a legitimního důvodu.


Důsledkem osvobození stanoveného obecně závaznou vyhláškou je podle zákona o místních poplatcích snížení výše poplatku o jednu dvanáctinu za každý kalendářní měsíc, k jehož poslednímu dni poplatník splňoval podmínky osvobození. To nebrání vazbě osvobození za celé poplatkové období na skutečnost, která nastane v jeho průběhu, např. lze i „celoročně“ osvobodit poplatníky, kteří dosáhnou během příslušného roku určitého věku (neboť takto formulovaná podmínka je splněna ke každému okamžiku).


Ústavní soud v nálezu ze dne 11. dubna 2023, sp. zn. Pl. ÚS 25/22 (Krásná Lípa) dovodil, že osoby přihlášené v obci nelze zvýhodnit poskytnutím úlevy či osvobození od poplatku bez dalšího, tj. bez návaznosti na další akceptovatelné věcné, objektivní a rozumné důvody. Smyslem a účelem úlev a osvobození od poplatku je zmírnění či eliminace případných negativních dopadů místního poplatku na vybrané skupiny obyvatel (ať už ekonomických, sociálních či jiných).


Dle Ústavního soudu rovněž obec nepřípustně modifikuje základní parametry poplatku zvýhodněním osob přihlášených v obci, které spočívají v neutralitě výše poplatku vzhledem k rozsahu vyprodukovaného odpadu a zásadně rovném rozložení nákladů mezi jednotlivé skupiny poplatníků; pokud chce obec zohledňovat reálnou produkci odpadu, musí zvolit druhý poplatek za komunální odpad (místní poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci).


Na základě konzultace vyhlášky s Ministerstvem vnitra bylo nutné přeformulovat osvobození uvedené v odstavci 2 písm. d). Předmětné osvobození se týká českých občanů, kteří se narodili v zahraničí, jejichž zákonný zástupce požádal o provedení zápisu narození do zvláštní matriky vedené Úřadem městské části Brno-střed a vydání (českého) rodného listu. Na základě zápisu narození do zvláštní matriky a vydání českého rodného listu jsou údaje o narození občana zavedeny do agendového informačního systému evidence obyvatel, čímž mu ze zákona vznikne platný trvalý pobyt na území České republiky, a to zpětně ke dni narození (§ 10 odst. 3 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů). Místem trvalého pobytu občana v době jeho narození je místo trvalého pobytu jeho matky. Nemá-li matka na území České republiky trvalý pobyt nebo není-li matka občanem, je místem trvalého pobytu dítěte v době jeho narození místo trvalého pobytu otce. Takto vzniklý platný trvalý pobyt je možno ukončit (§ 10 odst. 12 zák. o evidenci obyvatel). Dnem ukončení trvalého pobytu na území České republiky je však den, kdy občan předal sdělení o této skutečnosti příslušné ohlašovně - nikoli zpětně ke dni narození občana, čímž těmto občanům vzniká v době od narození do ukončení trvalého pobytu poplatková povinnost v městě Jihlavě, byť se tito občané v Jihlavě fakticky nikdy nezdržovali a obecní systém odpadového hospodářství nikdy nevyužili. Z tohoto důvodu se navrhuje tyto poplatníky od placení poplatku osvobodit. Bez osvobození v OZV by museli zákonní zástupci těchto poplatníků podávat individuální žádosti o prominutí poplatku, aby se poplatkové povinnosti zprostili.


Ostatní stávající osvobození a úlevy nad rámec zákona je navrhováno ponechat beze změny s jedinou výjimkou, a to osvobození osob mladších 18 let, které jsou v pořadí podle data narození třetím nebo dalším dítětem žijícím ve společné domácnosti s rodiči a ostatními nezletilými dětmi. Toto osvobození je problematické z hlediska uplatnění v praxi, neboť je jednak podmíněno včasným splněním ohlašovací povinnosti zákonných zástupců poplatníka a současně vyvolává řadu výkladových nejasností (např. zda je možno osvobodit poplatníka v případě, kdy nežije ve společné domácnosti s rodiči, ale s pěstouny nebo prarodiči, v případě střídavé péče dítěte po rozvodu rodičů, atp). Řada zákonných zástupců poplatníků ohlašovací povinnost nesplnila vůbec nebo až po stanoveném termínu a nárok na osvobození těchto poplatníků za příslušný kalendářní rok tak zanikl. 


Z uvedených důvodů se navrhuje nahradit toto osvobození osvobozením všech dětí do 3 let věku. Cílem tohoto osvobození je zmírnění případných negativních ekonomických dopadů místního poplatku na rodiny s dětmi do tří let, kdy dochází k citelnému poklesu příjmů rodiny v důsledku čerpání mateřské či rodičovské dovolené jedním z rodičů. Poskytnutí tohoto osvobození již nebude podmíněno splněním ohlašovací povinnosti poplatníka, neboť zjištění věku poplatníka je údajem, který může správce poplatku automatizovaným způsobem zjistit z rejstříků nebo evidencí, do nichž má zřízen automatizovaný přístup. Správce poplatku bude schopen již ke dni vzniku konkrétní poplatkové povinnosti zjistit bez součinnosti poplatníka, zda vznikl nárok na osvobození poplatníka a tuto skutečnost neprodleně zaznamenat do evidence daní.


Podmínky pro poskytnutí stávajícího osvobození aktuálně splnilo 589 poplatníků (3. a další dítě v rodině + splnění ohlašovací povinnosti), podmínky pro poskytnutí navrhovaného osvobození aktuálně splňuje 1 832 poplatníků. Schválením navrhovaného osvobození by tedy došlo k rozšíření okruhu poplatníků osvobozených od placení poplatku. Dopad nového osvobození na snížení příjmů rozpočtu města je odhadován na cca 1 mil. Kč.


Navrhuje se vypustit dosavadní články 8 – 10 vyhlášky (Zvýšení poplatku, Odpovědnost za zaplacení poplatku, Společná ustanovení) z důvodu nadbytečnosti, neboť tyto upravuje zákon o místních poplatcích ve svých ustanoveních § 11, 12, 10q a 10r zákona o místních poplatcích. 


Čl. 8 – Přechodné a zrušovací ustanovení


Navrhuje se uplatnit novou právní úpravu až pro poplatkové povinnosti, které vzniknou ode dne účinnosti nové právní úpravy. Pro stávající poplatkové povinnosti se proto použije dosavadní obecně závazná vyhláška č. 14/2021, která bude nabytím účinnosti předkládané obecně závazné vyhlášky zrušena.


Čl. 9 – Účinnost


Nabytí účinnosti obecně závazné vyhlášky se navrhuje dnem 1. ledna 2024, neboť poplatkovým obdobím místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství je kalendářní rok, což reflektoval také zákonodárce, když stanovil nabytí účinnosti novely zákona o místních poplatcích k témuž dni.

 

 

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy):

 

Navrhuje se schválit obecně závaznou vyhlášku o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství.

 

Stanoviska dotčených odborů:

 

OŽP: OŽP s předloženým návrhem souhlasí.  Dovoluji si pouze upozornit na skutečnost, že dle vyhlášky jsou od poplatku osvobozeny děti do čtyř let. Toto je pochopitelné z pohledu sociálního, je pouze důležité zmínit, že jedno dítě používající jednorázové pleny za 2 roky života (průměrná doba, po kterou děti plíny nosí) vyprodukuje cca jednu tunu tohoto odpadu.

 

Stanoviska komise RM / výboru ZM:

 

Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z 8. jednání FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.

 

Výsledek předběžné finanční kontroly:

 

Finanční kontrola byla provedena v souladu se zákonem. 

 

Právní posouzení:

 

Návrh na vydání obecně závazné vyhlášky o místním poplatku ze psů se předkládá v souladu s § 10 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle něhož obec může v samostatné působnosti ukládat povinnosti obecně závaznou vyhláškou, stanoví-li tak zvláštní zákon.

 

Uvedená obecně závazná vyhláška se vydává na základě § 14 odst. 1 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož obec může tento poplatek zavést  obecně závaznou vyhláškou, ve které upraví zejména sazbu poplatku, lhůtu pro podání ohlášení, splatnost poplatku, a další náležitosti dle uvedeného ustanovení.

  

Návrh na schválení obecně závazné vyhlášky se předkládá ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci na základě § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle něhož je vydávání obecně závazných vyhlášek obce vyhrazeno zastupitelstvu obce.