Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
21. zasedání dne 21.9.2021
27/21

V Jihlavě dne 27. 8. 2021

NÁVRH č. 21-6912: Na uzavření smlouvy o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon - TJ Sokol Jihlava - multižánrová kulturní scéna DIOD

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

uzavření smlouvy o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon s Tělocvičnou jednotou Sokol Jihlava, IČO: 00207357 dle přílohy č.j. MMJ/OŠKT/176188/2021, UID: jihlvp21v01xip v souladu s důvodovou zprávou

 

a   u k l á d á

vedoucímu odboru školství, kultury a tělovýchovy zabezpečit uzavření smlouvy o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon dle přílohy č.j. MMJ/OŠKT/176188/2021, UID: jihlvp21v01xip.


Provede: OŠKTTermín: 31.12.2021


Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelMgr. Silvie Čermáková
ZpracovatelDaniela Krišková
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení JUDr. Hana Pospíchalová, KT/právník ANO
Finanční kontrola Mgr. Tomáš Koukal, OŠKT/vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených odborů Mgr. Tomáš Koukal, OŠKT/vedoucí odboru ANO
Mgr. Bc. Jan Jaroš, DiS., MPA, EO/vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města Komise pro kulturu Rady města Jihlavy  
Finanční výbor bude projednáno - viz v textu důvodové zprávy
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.2: 21-6912-p13291 - Žádost TJ Sokol Jihlava o uzavření dlouhodobé smlouvy o závazku veřejné na provoz a dramaturgii divadla DIOD
Příloha č.3: 21-6912-p13292 - návrh smlouvy o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon
Příloha č.5: 21-6912-p13329 - Stanovisko JUDr. Kincla k návrhu na uzavření smlouvy o závazku veřejné služby
Důvodová zpráva

Popis problému:

 

Návrh na uzavření smlouvy o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon týkající se zajištění provozu multižánrové kulturní scény DIOD Tělocvičné jednoty Sokol Jihlava v návaznosti na končící stávající závazek veřejné služby sjednaný na dobu určitou do 31. 12. 2021 vykonávaný Tělocvičnou jednotou Sokol Jihlava na podkladě uzavřené smlouvy o partnerství č. 1287/OŠKT/09 ze dne 30. 6. 2009 ve znění uzavřených dodatků č. 1 - 5.

 

Tělocvičná jednota Sokol Jihlava (dále též "TJ") požádala svou žádostí doručenou dne 24. 8. 2021, zaevidovanou pod č.j. MMJ/OŠKT/171655/2021, UID: jihlvp21j01q08  o uzavření dlouhodobé smlouvy o závazku veřejné služby na provoz a dramaturgii divadla DIOD. Podání žádosti TJ předcházela konzultace postupu prodloužení stávajícího závazku veřejné služby založený smlouvou o partnerství č. 1287/OŠKT/09 uzavřenou podle § 51 zákona č. 40/1964 Sb., která byla uzavírána (v rámci jejího dodatku č. 3) jako smlouva o poskytování služeb obecného hospodářského zájmu v souladu s rozhodnutí Komise EU ze dne 20. 12. 2011 o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby poskytované určitým podnikům pověřeným poskytování služeb obecného hospodářského zájmu (2012/21EU). K této smlouvě o partnerství bylo postupně uzavřeno a schváleno Zastupitelstvem města Jihlavy (dále též ZM) celkem 5 dodatků (jimiž se měnily podmínky stávající smlouvy a závazek prodlužoval). Stávající závazek veřejné služby je tak dodatkem č. 5 sjednán na dobu určitou do 31. 12. 2021 a smlouva uzavřena na dobu určitou do 28. 2. 2022. TJ Sokol projevil zájem ve spolupráci pokračovat, požádal OŠKT o konzultaci podmínek pro prodloužení stávající smlouvy. Vzhledem k tomu, že stávající smlouva byla již pěti dodatky měněna, byla též vyčerpána lhůta, pro niž může být dle stávajících podmínek závazek veřejné služby sjednán (smlouva může být uzavírána na dobu max. 10 let), bylo TJ doporučeno postupovat cestou sjednání nové smlouvy o závazku veřejné služby a pro projednání podmínek výkonu závazku veřejné služby a stanovení podmínek pro určení výše vyrovnávacích plateb s tímto výkonem spojených byl ke konzultacím za OŠKT přizván JUDr. Michael Kincl (metodik a poradce v oblasti veřejné podpory). Stanovisko JUDr. Michaela Kincla je přiloženo jako samostatná příloha tohoto materiálu.        

 

Návrh veřejnoprávní smlouvy, který je k tomuto návrhu předkládán, vychází z platných předpisů EU pro oblast veřejné podpory, obecně závazných právních předpisů, zejména zákona č. 250/2000 Sb. V čl. III. tohoto návrhu jsou uvedeny jednotlivé činnosti, které bude TJ v režimu závazku veřejné služby vykonávat. Oproti původní smlouvě o spolupráci došlo ke sloučení financování provozu alternativní scény (zajištěno právě prostřednictvím smlouvy o spolupráci) s podporou celoroční dramaturgie DIOD - projektu spadajícího do tzv. Jihlavského rodinného stříbra (financováno každoroční dotací). Částka, která je v návrhu smlouvy uvedena ve výši vyrovnávací platby za výkon veřejného závazku 1 700 000 Kč odpovídá součtu obou podpor, jak byly TJ na podporu multižánrové kulturní scény DIOD poskytovány v uplynulých čtyřech letech, jak je patrné též z přílohy žádosti (žadatel ke své žádosti přiložil pro zdokumentování stavu financování strukturu příjmů DIOD v letech 2016-2020).

 

V čl. IV. je navrženo sjednání doby trvání závazku po dobu pěti let (maximální doba, na níž lze závazek veřejné služby sjednat, činí 10 let).

 

Vyrovnávací platba vychází z finanční analýzy financování  provozu alternativní scény v předešlých letech a odpovídá podpoře poskytované na základě smluvního zajištění závazku veřejné služby (dle stávající smlouvy o spolupráci) a každoroční dotaci poskytované na dramaturgii DIOD.

 

V čl. V. bodě 4 jsou účelově určeny náklady, které lze z vyrovnávací platby v rámci činností souvisejících se sjednaným závazkem veřejné služby hradit, a to:

  • na mzdové náklady včetně všech odvodů max. do 3 pracovních úvazků zaměstnanců v hlavním pracovním poměru, nejvýše max. 80 % celkových mzdových nákladů včetně všech odvodů těchto max. tří zaměstnanců v hlavním pracovním poměru,
  • na služby v rámci technického a organizačního zajištění, včetně dopravy bezprostředně související,
  • na ostatní provozní náklady (např. revize, servis, energie apod.) související s výkonem závazku dle této smlouvy,
  • na honoráře (včetně odměn na základě DPP nebo DPČ),
  • náklady na dopravu a ubytování účinkujících a aktérů bezprostředně souvisejících s výkonem závazku dle této smlouvy,
  • na služby bezprostředně související s propagací,
  • nákup drobných cen a odměn (nikoli finančních) do výše 1000 Kč/ks, pozn. finanční odměnou se rozumí peněžní hotovost a dárkový poukaz, které nelze hradit z vyrovnávací platby,
  • autorské poplatky,
  • materiál bezprostředně související s výkonem závazku dle této smlouvy.

 

Vyrovnávací platbu nelze použít na:

  • investiční náklady,
  • náklady uhrazené vzájemným zápočtem,
  • alkohol, tabákové výrobky a jiné návykové látky,
  • daně, které si uplatňuje Příjemce u finančního úřadu (platí pro plátce DPH), úvěry, úroky, směnky, kolky, penále, pokuty, poradenské a právní služby, odpisy,
  • finanční dary,
  • výdaj na úhradu zálohové faktury bez konečného vyúčtování,
  • pohonné hmoty na základě samostatného dokladu,
  • paušály (pevně stanovená platba, poplatek či náklad, který nezohledňuje skutečné výdaje).

 

Zvažována byla též možná variantní řešení postupů při samotném schvalování a výplatě vyrovnávací platby, kdy navrhována je po zvážení všech okolností varianta nastavení maximální vyrovnávací platby a její výplata na základě zálohových plateb, o kterých ZM rozhodne jedenkráte, a to schválením uzavření předkládaného návrhu smlouvy.

 

TJ bude smlouvou zavázána předkládat zprávu o plnění služeb souvisejících s plněním sjednaného závazku veřejné služby a každoroční vyúčtování poskytnuté vyrovnávací platby. Smlouvou jsou též ošetřeny důsledky porušení povinností TJ (v čl. IX.) a způsoby ukončení závazkového vztahu založeného touto smlouvou.

 

Návrh smlouvy (v konzultované "pracovní" verzi, která obsahuje ještě některé komentáře a alternativy možného řešení) byl TJ připojen k žádosti včetně komentáře k návrhu smlouvy ze strany TJ, kde jsou shrnuty nejpodstatnější změny oproti stávajícímu způsobu financování alternativní scény. Žádost TJ dále odkazuje na představení dramaturgického plánu na rok 2022, shrnutí nákladů a výnosů účetního střediska DIOD v letech 2016-2020 a strukturu příjmů DIOD 2016-2020.

 

Předkládaný návrh rozpočtu DIOD 2022 obsahuje vyčíslení plánovaných nákladů, které souvisí se zajištěním závazku veřejné služby (sloupec nadepsán "náklady), tj. náklady ve výši 3 350 850 Kč a celkové náklady střediska DIOD v plánované výši, tzn. náklady 4 688 274 Kč zahrnující položky nákladů hrazených, jak z vyrovnávací platby, tak také položky, které nebudou uplatněny v rámci úhrady vyrovnávací platby a s provozem alternativní scény souvisí (rozdíl v těchto položkách, jak ze zaslaného návrhu rozpočtu vyplývá, bude dofinancován z vlastního vkladu TJ).     

 

Jak žadatel ve své žádosti v závěru uvádí, provoz divadla DIOD je pro Sokol Jihlava velmi náročný. Na všech úrovních jednoty však panuje shoda, že jeho realizace je smysluplná a stává se vzorem pro celou řadu dalších jednot, které disponují podobně koncipovanými budovami určenými nejen pro sport, ale i pro realizaci kulturních akcí. TJ věří, že spolupráce mezi TJ a městem je funkční, pro obě strany výhodná a že provoz DIODu je přínosem pro široké spektrum jihlavské veřejnosti.

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy):

OŠKT doporučuje schválit návrh na usnesení. V případě schválení tohoto návrhu Zastupitelstvem města Jihlavy bude s TJ uzavřena smlouva o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon.

 

Stanoviska dotčených odborů:

OŠKT doporučuje schválit návrh v předloženém znění.

EO nemá k návrhu připomínky. Tzv. "vyrovnávací platba" TJ Sokolu Jihlava, kterou poskytuje statutární město Jihlava, je příspěvek na zajištění provozu divadla DIOD. Město zde vystupuje jako osoba nepovinná k dani dle § 5 odst.4. Příspěvek bude mimo režim DPH.

 

Stanoviska komise RM / výboru ZM:

Žádost bude předložena Komisi pro kulturu Rady města Jihlavy k vyjádření na plánované schůzi dne 16. 9. 2021. Stanovisko komise bude k návrhu doplněno.  

 

Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z 23. jednání FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.

 

Výsledek předběžné finanční kontroly:

Předběžná finanční kontrola byla provedena v souladu se zákonem.

 

Právní posouzení:

 

Návrh na uzavření smlouvy o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon  je předkládán Zastupitelstvu města Jihlavy ke schválení v rámci jeho vyhrazené pravomoci na základě ust. § 85 písm. c) zákona o obcích, dle kterého je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat o poskytování dotací a vratných finančních výpomocí nad 50 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, neboť vyrovnávací platba je poskytována ve formě dotace.

 

Návrh smlouvy o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon je vyhotoven v souladu s rozhodnutím Komise č. 2012/21/EU ze dne 20.12.2011 o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování EU na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu. 

 

Návrh smlouvy je vyhotoven v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů v platném znění a obsahuje zákonem požadované náležitosti nezbytné pro její uzavření.  

Podstatou závazku veřejné služby  je financování služeb z veřejných rozpočtů (služby obecného hospodářského zájmu) za určitých přesně definovaných podmínek, které přinášejí užitek větší části občanům. Jedná se o ekonomické aktivity, které trh neposkytuje buď vůbec nebo v neadekvátní kvalitě  a daná veřejná instituce (obec) na jejich realizaci trvá a jejich poskytování kompenzuje  prostřednictvím vyrovnávací platby.