
Magistrát města Jihlavy
Zastupitelstvo města Jihlavy 20. zasedání dne 24.6.2025 | 22/20 |
provedení rozpočtového opatření – zvýšení tř. 8 Financování - pol. 8115 Změny stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech – Fond rezerv a rozvoje ve výši 1 228 000 Kč a zvýšení tř. 5 - Odbor školství, kultury a tělovýchovy běžné výdaje § 3419 Ostatní sportovní činnost - příspěvky a transfery ve výši 1 228 000 Kč
Provede: EO | Termín: 8.7.2025 |
poskytnutí dotace z rozpočtu statutárního města Jihlavy na rok 2025 - v oblasti sportu a tělovýchovy subjektu: SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY s.r.o. (IČO: 60727772) ve výši 1 228 000 Kč na projekt "Krytí ztráty z provozu kryté části Vodního ráje z důvodu užívání plaveckého bazénu pro výuku plavání a tréninky plaveckých subjektů" a uzavření veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace v souladu s důvodovou zprávou
vedoucímu odboru školství, kultury a tělovýchovy uzavření veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace dle přílohy č. 3 tohoto návrhu.
Provede: OŠKT | Termín: 30.9.2025 |
Jméno, odbor/funkce | Podpis | |
---|---|---|
Předkladatel | Ing. Richard Šedivý, náměstek primátora | |
Zpracovatel | Vendula Bartušková |
Jméno, odbor/funkce | Stanovisko | |
---|---|---|
Právní posouzení | Mgr. Markéta Svobodová, KT/právník | ANO |
Finanční kontrola | Mgr. Tomáš Koukal, OŠKT/vedoucí odboru | ANO |
Stanoviska dotčených odborů | Mgr. Bc. Jan Jaroš, DiS., MPA, EO/ vedoucí odboru | ANO |
Mgr. Tomáš Koukal, OŠKT/vedoucí odboru | ANO | |
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města | Komise pro sport a tělovýchovu | ANO |
Finanční výbor | bude projednáno - viz v textu důvodové zprávy | |
Tajemník | Mgr. Ing. Evžen Zámek |
Příloha č.1: 25-3191-p7788 - Žádost o poskytnutí dotace - SMJ - Vodní ráj
Příloha č.2: 25-3191-p7790 - Přílohy k žádosti - výsledovka 9-12 2024 a plán 9-12 2025
Příloha č.3: 25-3191-p7878 - Návrh smlouvy o poskytnutí dotace
Důvodová zpráva | |
Popis problému: Návrh řeší poskytnutí dotace společnosti SLUŽBY MĚSTA JIHLAVA s.r.o. na základě podané žádosti na projekt "Krytí ztráty z provozu kryté části Vodního ráje z důvodu užívání plaveckého bazénu pro výuku plavání a tréninky plaveckých subjektů".
Dne 15.5.2025 byla na odbor školství, kultury a tělovýchovy Magistrátu města Jihlavy (dále OŠKT) doručena žádost o dotaci společnosti SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY s.r.o., Havlíčkova 218/64, 586 01 Jihlava, IČO: 60727772 na projekt "Krytí ztráty z provozu kryté části Vodního ráje z důvodu užívání plaveckého bazénu pro výuku plavání a tréninky plav. subjektů" ve výši 1 228 000 Kč, č.j. MMJ/OŠKT/151968/2025, UID: jihlvp25j01a23.
Žadatel ve své žádosti uvádí: SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY s.r.o. jsou organizačně rozděleny na šest divizí. DIVIZE V - správa sportovních zařízení - provozuje Vodní ráj, Bazén Rošického, Amfiteátr a Sportovní areál Na Stoupách. Krytá část Aquaparku Vodní ráj celoročně slouží ke sportování a relaxaci široké veřejnosti a od 1.9.2025 bude její část - plavecký bazén sloužit pro výuku plavání ZŠ a tréninkům plaveckých subjektů. Dotace na částečné krytí ztráty z kryté části Vodního ráje z důvodu zajištění plavecké výuky a plaveckého tréninku ZŠ a plaveckých klubů po dobu uzavření plaveckého a výukového bazénu v budově Rošického 6 (na období od 1.9. do 31.12.2025) bude použita na tyto nákladové položky: spotřeba materiálu, spotřeba energií (el.energie, teplo, vodné a stočné), opravy a udržování, ostatní služby (rozbory vody, telefony, výp.technika, internet, nájemné nemovitosti a věcí movitých), mzdové náklady, zákonné zdravotní a sociální pojištění, jiné provozní náklady (pojištění majetku), služby (TDO, režie skladu, režie správy budov, služby VAK voda + kanalizace, správní režie). Požadovaná úhrada dotace města je vyčíslena jako rozdíl skutečných nákladů na provoz plaveckého bazénu na Vodním ráji a úhrady dle stanovených cen (na bazénu E.Rošického) pro jednotlivé subjekty a rozsahu užívání.
Návrh řešení (případně alternativní návrhy): V případě schválení poskytnutí dotací Zastupitelstvem města Jihlavy bude s žadatelem prostřednictvím OŠKT uzavřena smlouva o poskytnutí dotace v souladu s přijatým usnesením ZM dle přílohy č. 3.
V případě neposkytnutí dotace bude žadatel vyrozuměn.
Stanoviska dotčených odborů: EO : nemá k návrhu připomínky. Ve Fondu rezerv a rozvoje je dostatek finančních prostředků na provedení rozpočtového opatření. OŠKT: doporučuje schválit návrh v předloženém znění.
Stanoviska komise RM / výboru ZM: Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z jednání FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.
Komise pro sport a tělovýchovu Rady města Jihlavy na 17. schůzi konané dne 28.5.2025 projednala podanou žádost a na základě výsledků jejího hlasování doporučila Zastupitelstvu města Jihlavy schválení poskytnutí dotace společnosti SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY s.r.o. ve výši 1 228 000 Kč. Hlasování: PRO: 7, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0.
Výsledek předběžné finanční kontroly: OŠKT ve schváleném rozpočtu města na rok 2025, §3419 nemá volné finanční prostředky na pokrytí této žádostí. Podmínkou předložení tohoto návrhu ve schvalovacím znění je schválení rozpočtového opatření a převedení částky na § 3419 Ostatní sportovní činnost - Příspěvky a transfery.
Právní posouzení: Návrh na provedení rozpočtového opatření se předkládá ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle § 84 odst. 2 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, na jehož základě je zastupitelstvu obce vyhrazeno schvalovat rozpočet obce. S uvedenou pravomocí zastupitelstva obce souvisí i jeho rozhodování o změnách schváleného rozpočtu obce. Návrh je předkládán v souladu s ust. § 16 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, upravujícím důvody změn rozpočtu obce. Návrh na uzavření smlouvy o poskytnutí dotace SLUŽBÁM MĚSTA JIHLAVY s.r.o. na krytí ztráty z provozu kryté části Vodního ráje z důvodu užívání plaveckého bazénu pro výuku plavání a tréninky plaveckých subjektů, je předkládán Zastupitelstvu města Jihlavy ke schválení v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle ust. § 85 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, na základě něhož je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat o poskytování dotací a vratných finančních výpomocí nad 250 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí včetně uzavření dodatků k těmto smlouvám. Návrh na uzavření veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace, jehož předmětem je poskytnutí dotace na sjednaný účel, je předkládán dle ust. § 10a zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, upravující obsahové náležitosti veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotací a jejích dodatků. Tato smlouva je veřejnoprávní smlouvou uzavíranou dle ustanovení § 159 a násl. zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Přiložený návrh smlouvy o poskytnutí dotace obsahuje zákonem požadované náležitosti nezbytné pro jeho uzavření. Účelem navýšení poskytované dotace je krytí ztráty z provozu kryté části Vodního ráje z důvodu užívání plaveckého bazénu pro výuku plavání a tréninky plaveckých subjektů, přičemž se lze přiklonit k závěrům z pohledu veřejné podpory, definované v čl. 107 a 108 SFEU, že se bude jednat v daném případě s největší pravděpodobností o opatření s lokálním dopadem; tzn. že příjemce dotace poskytuje dané služby pouze v omezené oblasti a není způsobilý přilákat zákazníky z jiných členských států EU, přičemž dané opatření (poskytovaná výhoda ve formě dotace) nemá dopad na přeshraniční investice v daném sektoru. Právní oddělení KT i přes konstatování, že se jedná o opatření s lokálním dopadem, doporučuje do budoucna řešit dokrytí ztrátovosti předmětného bazénu formou poskytování služeb obecného hospodářského zájmu jako jedné z možných výjimek pravidel o veřejné podpoře. V případě služeb obecného zájmu se nejedná o klasické služby poskytované na trhu, ale o služby, které se vyznačují svým zvláštním charakterem. Tyto služby jsou obvykle zajišťovány státem, kraji či obcemi ve veřejném zájmu (tzn. v zájmu veřejnosti) a specifickým znakem těchto služeb je fakt, že pokud by nebyly finančně podporovány veřejnými subjekty, nebyly by poskytovány na trhu vůbec nebo by byly poskytovány v nižší kvalitě či rozsahu. Opodstatněnost finanční podpory služeb obecného zájmu ze strany veřejných subjektů vychází z tržního selhání v oblasti nabídky těchto služeb.
|