Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
20. zasedání dne 24.6.2025
31/20

V Jihlavě dne 28.5.2025

NÁVRH č. 25-3205: Návrh na rozpočtové opatření a změnu stanov obchodní společnosti TENISCENTRUM JIHLAVA, a.s.

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

provedení rozpočtového opatření - zvýšení tř. 8 Financování - pol. 8115 Změny stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech – Fond rezerv a rozvoje ve výši 1 000 000 Kč a zvýšení tř. 6 – Ekonomický odbor - kapitálové výdaje ve výši 1 000 000 Kč a


Provede: EOTermín: 8.7.2025
schvaluje

navýšení základního kapitálu obchodní společnosti TENISCENTRUM JIHLAVA, a.s., IČO 255 05 611, se sídlem Mostecká 3700/24, 586 01 Jihlava o 1.000.000 Kč, změnou stanov dle přílohy č. 2, které bude realizováno jako veřejná podpora v režimu de minimis, a to za splnění všech legislativních podmínek.


Provede: TENISCENTRUM JIHLAVA, a.s.Termín: 29.8.2025


Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelMgr. Petr Ryška, primátor
ZpracovatelIng. Dana Kratochvílová, MPA
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení Mgr. Markéta Svobodová, KT/právník ANO
Finanční kontrola Mgr. Bc. Jan Jaroš, MPA, EO/vedoucí ANO
Stanoviska dotčených odborů  
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města Finanční výbor Zastupitelstva města Jihlavy bude projednáno -viz v textu důvodové zprávy- 
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.4: 25-3205-p7970 - Ověření možnosti poskytnutí podpory de minimis
Důvodová zpráva

 

Popis problému

Zastupitelstvu města Jihlavy je předkládán ke schválení návrh navýšení základního kapitálu a s tím související změna stanov obchodní společnosti TENISCENTRUM JIHLAVA, a.s. (dále též TC JI, a.s.).

 

Společnost TC JI, a.s. se dostala do složité a obtížné finanční situace tím, že nemá dostatek finančních prostředků, aby dostála svým nesplaceným závazkům. Aby nebylo ohroženo cash flow společnosti, je předkládán tento návrh.

 

Tvrzení, že společnost TC JI, a.s. se nachází ve složité finanční situaci dokládají základní finanční ukazatele, ze kterých je patrno, že společnost prohlubuje každoročně ztrátu a tím vzniká pokles úrovně vlastního kapitálu.

 

Vybraná ekonomická data společnosti TENISCENTRUM JIHLAVA, a.s.:

rok20202021202220232024
základní kapitál52 54852 54852 54852 54852 548
vlastní kapitál37 78835 90534 94834 51832 339
neuhrazená ztráta z minulých let-12 624-14 860-16 742-18 300-20 430
výsledek hospodaření před zdaněním-2 663-1 882-1 557-2 129-2 178
cizí zdroje - dlouhodobé8 5628 5646 4285 3665 055
Závazky k úvěrovým institucím4 5082 67683300
Závazky - ovládaná nebo ovládající osoba3 5225 0225 0224 9294 651

 

 

Vybrané poměrové ukazatele společnosti TENISCENTRUM JIHLAVA, a.s.:

Název ukazatele20232024Optimum
Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) [%]-6,17-6,73> výnosnost státních dluhopisů
ROE 2023: 4,01
ROE 2024: 4,12
Rentabilita tržeb (ROS) [%]-43,91-43,56> 10 %
MAX
Běžná likvidita9,369,01< 1,5; 2,5 >
Okamžitá likvidita 1,280,96< 0,2; 0,5 >
Dlouhodobá zadluženost [%] 12,2512,34< 25 %
MIN

 

 

Dne 28. 5. 2025 byly ověřeny na Centrálním registru podpor malého rozsahu (de minimis) údaje pro příjemce podpory TC JI, a.s. o poskytnutých podporách v režimu de minimis a bylo zjištěno, že z možného limitu pro čerpání ve výši 300.000 EUR má společnost vyčerpáno 177 253,55 EUR (k čerpání zbývá 122 746,45 EU = 3 057 614,07 Kč). Ověření možnosti poskytnutí podpory de minimis je přílohou č. 3 tohoto návrhu.

 

Podle čl. 4 odst. 4 NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 2023/2831/EU ze dne 13. prosince 2023 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis se za transparentní podporu sestávající z kapitálových injekcí de minimis považuje poskytnutá podpora pouze tehdy, pokud celkový finanční obnos z veřejných prostředků nepřesáhne strop podpory de minimis, což je dle čl. 3 odst. 2 stejného přímo použitelného předpisu nejvýše ekvivalent 300.000 EUR za tři po sobě jdoucí jednoletá účetní období. Při současném kurzu eura 24,91 Kč je současný ekvivalent EUR pro podporu de minimis 7 473 000 Kč. 

Navýšení základního kapitálu bude společnosti TC JI, a.s. poskytnuto formou podpory de minimis.

 

S návrhem navýšení základního kapitálu společnosti TC JI, a.s. o částku 1.000.000 Kč (nová výše ZK tedy bude činit 53.548.000 Kč) je předložena změna stanov, která tuto skutečnost odráží.

 

V současném platném znění stanov, které bylo aktualizováno na základě usnesení Zastupitelstva města Jihlavy č. 884/25-ZM dne 15. 4. 2025 bude provedena změna v čl. 4 - Základní kapitál společnosti, vklad společníka, kde v odst. 4.1 bude změněna výše základního kapitálu z 52.548.000 Kč na 53.548.000 Kč. Dále bude upraven čl. 5 - Akcie, kde se změna výše základního kapitálu odrazí v počtu akcií společnosti a celkovém počtu hlasů ve společnosti a bude upraven čl. 24 stanov, který určuje jednání za společnost.

 

Na základě výše uvedeného je žádoucí projednat a rozhodnout o změně stanov společnosti TC JI, a.s. dle přílohy č. 2.

Následně o změně stanov rozhodne Rada města Jihlavy při výkonu působnosti valné hromady dle rozhodnutí ZM. Toto rozhodnutí valné hromady bude osvědčeno veřejnou listinou a změna bude zveřejněna v obchodním rejstříku.

 

Změnu stanov projednalo představenstvo společnosti TC JI, a.s. na svém zasedání dne 26. 5. 2025 a doporučuje změnu stanov schválit.

 

 


Návrh řešení (případně alternativní návrhy):
Předkladatel doporučuje o předloženém návrhu rozhodnout.


 

Stanoviska dotčených odborů: -


 

Stanoviska komise RM / výboru ZM: -

Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z jednání FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.

 

 

Výsledek předběžné finanční kontroly:
Kontrolou připravované finanční operace bylo zjištěno, že navýšení základního kapitálu společnosti TENISCENTRUM JIHLAVA, a.s. je možno realizovat pouze za předpokladu, že bude do rozpočtu města na rok 2025 formou rozpočtového opatření (jež je součástí materiálu) alokováno dostatečné množství finančních prostředků, které budou následně vloženy společnosti do základního kapitálu.


Zvýšení základního kapitálu uvedené obchodní společnosti bude realizováno jako veřejná podpora v režimu de minimis, a to za splnění všech legislativních podmínek.

 

Jedná o společnost 100% vlastněnou statutárním městem Jihlava a v případě neposkytnutí finančních prostředků, je ohrožena solventnost této společnosti.

 

S ohledem na výše uvedené doporučuje ekonomický odbor statutárním orgánům společnosti zabývat se systémově hospodařením společnosti a provést nezbytná opatření za účelem optimalizace hospodaření společnosti.


 

Právní posouzení:

Návrh na provedení rozpočtového opatření se předkládá ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle § 84 odst. 2 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, na jehož základě je zastupitelstvu obce vyhrazeno schvalovat rozpočet obce. S uvedenou pravomocí zastupitelstva obce souvisí i jeho rozhodování o změnách schváleného rozpočtu obce. Návrh je předkládán v souladu s ust. § 16 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, upravujícím důvody změn rozpočtu obce.

 

Ve věci předmětného návrhu je nutno upozornit, že navýšení základního kapitálu uvedené obchodní společnosti o 1.000.000 Kč se dotýká problematiky veřejné podpory. Definice veřejné podpory vychází z čl. 107 odst. 1 SFEU (Smlouva o fungování  Evropské unie). Základními znaky veřejné podpory dle z čl. 107 odst. 1 SFEU tedy jsou: 

  • zvýhodnění podniku / určitých odvětví výroby,
  • použití veřejných prostředků,
  • ovlivnění obchodu mezi členskými státy,
  • narušení / hrozba narušení hospodářské soutěže.

 

Uvedené znaky musí být v případě určitého opatření naplněny kumulativně,  tzn. musí být naplněny všechny současně. Pokud by absentoval byť jen jediný z nich, o veřejnou podporu neslučitelnou s vnitřním trhem by se nejednalo. Pokud jde o formu veřejné podpory, ta nerozhoduje, může jít např. o dar, dotaci, subvenci, daňové zvýhodnění, poskytnutí záruky, nižší nájemné apod.

 

Opatření naplňující všechny znaky veřejné podpory může být pak realizováno pouze za podmínky, že existuje v právu EU příslušná výjimka, která takové poskytnutí ospravedlňuje. Takovou výjimkou se rozumí: 

  • pravidlo (podpora) de minimis,
  • blokové výjimky (GBER),
  • notifikace EK,
  • služby obecného hospodářského zájmu,
  • příp. poskytnutí podpory v souladu s principy soukromého investora.

 

Zvýšení základního kapitálu uvedené obchodní společnosti bude realizováno jako veřejná podpora v režimu de minimis, a to za splnění všech legislativních podmínek, přičemž možnost poskytnutí podpory de minimis byla ověřena dne 28. 5. 2025 v Centrálním registru podpor malého rozsahu - de minimis.