
Magistrát města Jihlavy
Zastupitelstvo města Jihlavy 20. zasedání dne 24.6.2025 | 29/20 |
provedení rozpočtového opatření - zvýšení tř. 2 Nedaňové příjmy ve výši 11.500.000 Kč a zvýšení tř. 6 – Ekonomický odbor - kapitálové výdaje ve výši 11.500.000 Kč a
Provede: EO | Termín: 8.7.2025 |
změnu stanov obchodní společnosti Dopravní podnik města Jihlavy, a.s. IČO 255 12 897, se sídlem Brtnická 1002/23, Jihlava dle důvodové zprávy a přílohy č. 4.
Provede: Dopravní podnik města Jihlavy a.s. | Termín: 31.7.2025 |
Jméno, odbor/funkce | Podpis | |
---|---|---|
Předkladatel | Mgr. Petr Ryška, primátor | |
Zpracovatel | Ing. Kateřina Valentíny |
Jméno, odbor/funkce | Stanovisko | |
---|---|---|
Právní posouzení | Mgr. Markéta Svobodová, KT/právník | ANO |
Finanční kontrola | Mgr. Jan Jaroš, MPA, EO/vedoucí odboru | ANO |
Stanoviska dotčených odborů | - | |
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města | Finanční výbor Zastupitelstva města Jihlavy | Bude projednáno viz v textu důvodové zprávy |
Tajemník | Mgr. Ing. Evžen Zámek |
Příloha č.2: 25-2821-p7876 - Žádost o změnu stanov akciové společnosti - navýšení základního kapitálu - anonym
Důvodová zpráva | |
Popis problému: Zastupitelstvu města Jihlavy je předkládán ke schválení návrh na navýšení základního kapitálu a s tím související změna stanov společnosti Dopravní podnik města Jihlavy, a.s. (dále jen DpmJ, a.s.).
DpmJ, a.s. žádá o navýšení základního kapitálu především z důvodu posílení vlastního kapitálu. Vyšší kapitálový základ povede k upevnění finanční stability společnosti a dále ke zlepšení bonity společnosti vůči bankám i obchodním partnerům a poskytne větší odolnost vůči ekonomickým výkyvům. Společnost bude moci snáze plánovat dlouhodobé investice a rozvoj infrastruktury.
Dopravní podnik města Jihlavy, a.s. zaslal dne 14. 5. 2025 statutárnímu městu Jihlava jako jedinému akcionáři žádost s návrhem změny stanov akciové společnosti - navýšení základního kapitálu o 11,5 mil. Kč upsáním nových akcií. Žádost je uvedena v příloze č. 1 tohoto návrhu.
Změna stanov by spočívala ve změně ustanovení čl. 5.1, 6.1, a 6.3 takto:
5. ZÁKLADNÍ KAPITÁL SPOLEČNOSTI 5.1 Základní kapitál Společnosti činí: 124.242.000,- Kč (slovy jedno sto dvacet čtyři milionů dvě stě čtyřicet dva tisíc korun českých). 6. AKCIE 6.1 Základní kapitál Společnosti ve výši 124.242.000,- Kč (slovy: jedno sto dvacet čtyři milionů dvě stě čtyřicet dva tisíc korun českých) je rozvržen na 124.242 (slovy: jedno sto dvacet čtyři tisíc dvě stě čtyřicet dva) kusů kmenových akcií znějících na jméno o jmenovité hodnotě jedné akcie 1.000,- Kč (slovy: jeden tisíc korun českých). 6.3 S každou akcií je při hlasování na valné hromadě nebo mimo ni spojen 1 (slovy: jeden) hlas. Celkový počet hlasů ve Společnosti je 124.242 (slovy: jedno sto dvacet čtyři tisíc dvě stě čtyřicet dva).
Návrh změny stanov společnosti DpmJ, a.s. je uveden v příloze č. 3 ve změnovém formátu a v příloze č. 4 v čistopisu.
Představenstvo společnosti DpmJ, a.s. projednalo zvýšení základního kapitálu a změnu stanov společnosti na svém zasedání dne 30. 5. 2025 a vyjádřilo k předloženým návrhům doporučující stanovisko.
Společnosti DpmJ, a.s. byl základní kapitál navýšen historicky jen jednou, a to v roce 2022, kdy byl navýšen o 7 mil. Kč na současnou výši 112.742.000 Kč.
Na základě výše uvedeného je žádoucí projednat a rozhodnout o změně stanov společnosti DpmJ, a.s. dle přílohy č. 4 a následně Rada města Jihlavy při výkonu působnosti valné hromady rozhodne o změně stanov dle rozhodnutí ZM. Toto rozhodnutí valné hromady bude osvědčeno veřejnou listinou a změna bude zveřejněna v obchodním rejstříku.
Předkladatel doporučuje o předloženém návrhu rozhodnout.
Stanoviska dotčených odborů: -
Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z jednání FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.
Výsledek předběžné finanční kontroly:
Navýšení základního kapitálu společnosti, jejíž jediným společníkem je město, může naplňovat znaky veřejné podpory. Pokud bude dodržen tzv. princip soukromého investora o veřejnou podporu by se nejednalo. Město by tedy mělo mít jasně podloženo, že stejné navýšení základního kapitálu by provedl také i soukromý investor ve stejné pozici a za stejných podmínek jako město. Tento závěr by měl být podložen relevantním podkladem, který zhodnotí ziskovost vloženého kapitálu a jeho případnou návratnost.
Navýšit základní kapitál formou podpory de minimis v tomto případě není možné, protože Podle čl. 4 odst. 4 NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 2023/2831/EU ze dne 13. prosince 2023 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis by celkový finanční obnos z veřejných prostředků neměl přesáhnout 300.000 EUR za tři po sobě jdoucí jednoletá účetní období. Při současném kurzu eura 24,91 Kč (k 27. 5. 2025) je současný ekvivalent EUR pro podporu de minimis 7.473.000 Kč. Z tohoto důvodu je jasné, že částka, o kterou je nutné navýšit základní kapitál je vyšší a tudíž tuto výjimku nelze v tomto případě využít.
Právní posouzení: Návrh na provedení rozpočtového opatření se předkládá ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle § 84 odst. 2 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, na jehož základě je zastupitelstvu obce vyhrazeno schvalovat rozpočet obce. S uvedenou pravomocí zastupitelstva obce souvisí i jeho rozhodování o změnách schváleného rozpočtu obce. Návrh je předkládán v souladu s ust. § 16 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, upravujícím důvody změn rozpočtu obce.
Návrh na změnu stanov obchodní společnosti Dopravní podnik města Jihlavy, a.s., se předkládá na základě a v souladu s ustanovením § 84 odst. 2 písm. e) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle něhož je zastupitelstvu obce mimo jiné vyhrazeno schvalovat stanovy právnických osob, v nichž má obec účast. S touto pravomocí souvisí i rozhodování o změnách stanov těchto právnických osob. V daném případě se jedná o změnu stanov uvedené obchodní společnosti, v níž má statutární město Jihlava 100 % účast.
Pokud jde o otázku možné veřejné podpory, nelze v tomto případě vyloučit nedovolenou veřejnou podporu ve smyslu čl. 107 Smlouvy o EU, jak vyplývá i ze stanoviska odborníka na problematiku veřejné podpory JUDr. Michaela Kincla, které odbor kanceláře primátora Magistrátu města Jihlavy nechal zpracovat znalcem v oblasti ekonomiky a specialistou na veřejnou podporu. Stanovisko ze dne 12. 5. 2022, zpracované JUDr. Michaelem Kinclem, je zaměřeno na otázku, zda poskytnutí finančních prostředků statutárním městem Jihlava do společnosti Dopravní podnik města Jihlavy, a.s., nezakládá veřejnou podporu. Podle tohoto stanoviska lze tento případ označit za investici vlastníka (akcionáře) do společnosti. Vzhledem k tomu, že jde o prostředky města, i takové transakce by mohly zakládat veřejnou podporu. Nebylo by tomu tak pouze v případě, pokud by byl dodržen tzv. princip soukromého investora. To znamená, že by město mělo jasně podloženo, že stejné navýšení základního kapitálu či příplatek mimo základní kapitál by provedl hypotetický soukromý investor ve stejné pozici a za stejných podmínek jako město. Tento závěr by měl být podložen nezávislou expertizou či studií, která jednoznačně zhodnotí, zda jsou naplněny podmínky, které soukromý investor při investici zvažuje (návratnost prostředků v tržně obvyklé době apod.). Zde však předpokládáme, že město se vůči DP nechová jako běžný akcionář, který by si například nechával vyplácet dividendy a tudíž je naplnění uvedeného principu problematické. Poskytnutí veřejné podpory by bylo případně možné za podmínky podání notifikace Evropské komisi, kdy poskytnutí veřejné podpory by bylo možné v případě kladného rozhodnutí Evropské komise. |