
Magistrát města Jihlavy
Zastupitelstvo města Jihlavy 19. zasedání dne 15.4.2025 | 8/19 |
provedení rozpočtového opatření - zvýšení tř. 8 Financování - pol. 8115 Změny stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech – Základní běžný účet ve výši 3 600 000 Kč a zvýšení tř. 6 – Ekonomický odbor - kapitálové výdaje ve výši 3 600 000 Kč a
Provede: EO | Termín: 21.4.2025 |
poskytnutí příplatku mimo základní kapitál společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o., které bude realizováno jako veřejná podpora v režimu de minimis, a to za splnění všech legislativních podmínek a
Smlouvu o poskytnutí příplatku mimo základní kapitál společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o. dle přílohy č. 1.
Provede: EO | Termín: 30.4.2025 |
Jméno, odbor/funkce | Podpis | |
---|---|---|
Předkladatel | Ing. Richard Šedivý, náměstek primátora | |
Zpracovatel | Ing. Dana Kratochvílová, MPA |
Jméno, odbor/funkce | Stanovisko | |
---|---|---|
Právní posouzení | Mgr. Markéta Svobodová, KT/právník | ANO |
Finanční kontrola | Mgr. Bc. Jan Jaroš, DiS., MPA, EO/vedoucí | ANO |
Stanoviska dotčených odborů | ||
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města | Finanční výbor | bude projednáno - viz v textu důvodové zprávy |
Tajemník | Mgr. Ing. Evžen Zámek |
Příloha č.2: 25-1889-p4325 - Smlouva o poskytnutí příplatku mimo základní kapitál HCD
Příloha č.4: 25-1889-p4287 - Žádost o přípatek mimo ZK
Příloha č.6: 25-1889-p4285 - Ověření možnosti poskytnutí podpory de minimis
Důvodová zpráva | |||||||||||||||||||||||
Popis problému: Návrh se týká poskytnutí peněžitého plnění ve prospěch vlastního kapitálu společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o. (dále též HCD), dobrovolným příplatkem do vlastního kapitálu mimo základní kapitál ve výši 3.600.000 Kč na základě žádosti jednatele obchodní společnosti HCD ze dne 2. 4. 2025.
Pokud zastupitelstvo schválí navrhovanou rozpočtovou změnu, budou finanční prostředky použity na poskytnutí příplatku společníka mimo základní kapitál společnosti HCD.
Dozorčí rada společnosti na svém jednání dne 1. 4. 2025 projednala hospodaření společnosti HCD a seznámila se s předběžným výsledkem hospodaření za hospodářský rok 05/2024 - 04/2025. Při započítání všech známých nákladů a výnosů společnosti do konce hospodářského roku je reálný předpoklad, že společnost HCD dosáhne ztráty ve výši 4.200.000 Kč.
Dne 2. 4. 2025 zaslal jednatel společnosti HCD statutárnímu městu Jihlava žádost o poskytnutí příplatku mimo základní kapitál společnosti HCD ve výši 3.600.000 Kč, viz příloha č. 3. Žádost je úřadem evidována pod č.j. MMJ/EO/107571/2025, UID: jihlvp25j00vf8.
Společnosti HCD statutární město Jihlava poskytlo v minulých letech tyto příplatky mimo základní kapitál:
V roce 2024 byl společnosti navýšen základní kapitál z 3 200 000 Kč na 5 700 000 Kč.
Podle čl. 4 odst. 4 NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 2023/2831/EU ze dne 13. prosince 2023 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis se za transparentní podporu sestávající z kapitálových injekcí de minimis považuje poskytnutá podpora pouze tehdy, pokud celkový finanční obnos z veřejných prostředků nepřesáhne strop podpory de minimis, což je dle čl. 3 odst. 2 stejného přímo použitelného předpisu nejvýše ekvivalent 300.000 EUR za tři po sobě jdoucí jednoletá účetní období. Při současném kurzu eura 24,95 Kč je současný ekvivalent EUR pro podporu de minimis 7 485 000 Kč. Příplatek mimo základní kapitál bude společnosti HCD poskytnut v režimu de minimis.
Z posledních řádných účetní závěrek společnosti HCD lze dovodit, že se jedná o podnik ve složité a obtížně řešitelné finanční situaci, což dokládají základní finanční ukazatele, ze kterých je patrno, že společnost prohlubuje každoročně ztrátu a tím vzniká pokles úrovně vlastního kapitálu.
Tímto návrhem je předkládán na projednání návrh Smlouvy o poskytnutí příplatku mimo základní kapitál ve výši 3.600.000 Kč. Před jejím schválením je třeba zvážit, zda návratnost poskytnutých finančních prostředků splní podmínky § 40 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, v platném znění, tedy zda míra rizika návratnosti poskytnutých prostředků není omezena nejistým časovým horizontem, tedy situací, kdy finanční zdraví společnosti se zlepší natolik, že návratnost neohrozí výplatu podílu na zisku nebo jiných vlastních zdrojích, což může vzhledem k výše uvedeným hospodářským ukazatelům trvat i neúměrně dlouho. Tuto situaci je možné vyjádřit i tak, že před poskytnutím příplatku je povinností veřejnoprávního subjektu zkoumat, zda návratnost je za dané situace reálná.
Návrh řešení (případně alternativní návrhy): Předkladatel doporučuje rozhodnout o návrhu Smlouvy o poskytnutí příplatku mimo základní kapitál společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o. dle příloh k tomuto návrhu.
Předkladatel doporučuje zabývat se systémově hospodařením společnosti a provést nezbytná restriktivní opatření za účelem optimalizace společnosti.
Stanoviska dotčených odborů: -
Stanoviska komise RM / výboru ZM: Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z jednání FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.
Výsledek předběžné finanční kontroly: Ekonomický odbor nemá ve schváleném rozpočtu na rok 2025 alokovány finanční prostředky na poskytnutí příplatku mimo základní kapitál společnosti HCD ve výši 3.600.000 Kč.
Na druhou stranu se jedná o společnost 100% vlastněnou statutárním městem Jihlava a v případě neposkytnutí finančních prostředků, je v ohrožení existence této společnosti.
S ohledem na výše uvedené doporučuje ekonomický odbor zabývat se systémově hospodařením společnosti a provést nezbytná restriktivní opatření za účelem optimalizace hospodaření společnosti.
Právní posouzení: Návrh na provedení rozpočtového opatření se předkládá ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle § 84 odst. 2 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, na jehož základě je zastupitelstvu obce vyhrazeno schvalovat rozpočet obce. S uvedenou pravomocí zastupitelstva obce souvisí i jeho rozhodování o změnách schváleného rozpočtu obce. Návrh je předkládán v souladu s ust. § 16 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, upravujícím důvody změn rozpočtu obce.
Návrh na poskytnutí příplatku mimo základní kapitál ve výši 3,6 mil. Kč společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o., které bude realizováno jako veřejná podpora v režimu de minimis, a to za splnění všech legislativních podmínek, rovněž tak i návrh na uzavření Smlouvy o poskytnutí příplatku mimo základní kapitál společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o., se předkládá ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle ust. § 85 písm. e) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, na základě něhož je zastupitelstvu obce vyhrazeno kromě jiného rozhodování o peněžitých a nepeněžitých vkladech do právnických osob, tedy i o uzavření smlouvy o příplatku mimo základní kapitál. Obecně poskytnutí příplatku společnosti mimo základní kapitál představuje efektivní a současně flexibilní zdroj „interního“ financování. Právní úprava příplatku je obsažena v ustanoveních § 162 a násl. zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích a družstev, ve znění pozdějších předpisů.
Ve věci je nutné uvést, že poskytnutí příplatku mimo základní kapitál HC Dukla Jihlava, s.r.o., je z hlediska legislativy EU veřejnou podporou (naplňuje definice veřejné podpory dle čl. 107 odst. 1 SFEU (Lisabonská smlouva). Z tohoto důvodu bude poskytnutí příplatku mimo základní kapitál HC Dukla Jihlava, s.r.o. realizováno ve formě veřejné podpory v režimu de minimis. Podpora de minimis je podpora, která není de iure veřejnou podporou (nesplňuje všechny čtyři prvky veřejné podpory - je sice poskytovaná ze státních prostředků a zvýhodňuje určité podniky nebo určitá odvětví výroby, ale vzhledem k její relativně nízké hodnotě stanovené Komisí nehrozí narušením hospodářské soutěže, a tak neovlivňuje obchod mezi členskými státy EU) a nepodléhá oznamovací povinnosti vůči Evropské komisi. Podpora sestávající z kapitálových injekcí se považuje za transparentní podporu de minimis pouze tehdy, pokud celková částka injekce z veřejných prostředků nepřekročí strop stanovený v čl. 3 odst. 2. Celková výše podpory de minimis, kterou členský stát udělí jednomu podniku, nesmí v žádném tříletém období přesáhnout částku 300 000 EUR. V České republice se každá podpora poskytnutá v tomto režimu zaznamenává do Centrálního registru podpor malého rozsahu. Tato povinnost vychází ze zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů. |