Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
19. zasedání dne 15.4.2025
7/19

V Jihlavě dne 2.4.2025

NÁVRH č. 25-1497: Návrh na schválení uzavření dodatku č. 1 ke smlouvě o poskytnutí dotace č. 7/OŠKT/2025 - HC Dukla Jihlava, s.r.o. - "Dotace na provoz veřejného sportoviště pro lední sporty v ulici Tyršova v roce 2025" a provedení rozpočtového opatření

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

provedení rozpočtového opatření - zvýšení tř. 8 Financování - pol. 8115 Změny stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech – Základní běžný účet ve výši 2 400 000 Kč a zvýšení rozpočtu Odboru školství, kultury a tělovýchovy tř. 5 Běžné výdaje § 3419 Ostatní sportovní činnost - Příspěvky a transfery ve výši 2 400 000 Kč.


Provede: EOTermín: 29.4.2025
a schvaluje

uzavření dodatku č. 1 ke smlouvě č. 7/OŠKT/2025 ze dne 6. 1. 2025 o poskytnutí dotace společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o., IČO: 25514750 na projekt "Dotace na provoz veřejného sportoviště pro lední sporty v ulici Tyršova v roce 2025 - 1. pololetí" na základě doručené žádosti ze dne 2. 4. 2025, č.j.: MMJ/OŠKT/107208/2025, UID: jihlvp25j00vc0 v souladu s důvodovou zprávou

 

a ukládá

vedoucímu odboru školství, kultury a tělovýchovy zabezpečit uzavření dodatku č. 1 ke smlouvě ev. č. 7/OŠKT/2025 o poskytnutí dotace ze dne 6. 1. 2025 dle přílohy č. 2.


Provede: OŠKTTermín: 30.5.2025


Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelIng. Richard Šedivý, náměstek primátora
ZpracovatelVendula Bartušková
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení Mgr. Markéta Svobodová, KT/právník NE
Finanční kontrola Mgr. Tomáš Koukal, OŠKT/vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených odborů Mgr. Bc. Jan Jaroš, DiS., MPA, EO/vedoucí odboru ANO
Mgr. Tomáš Koukal, OŠKT/vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města Komise pro sport a tělovýchovu RM Jihlavy ANO
Finanční výbor bude projednáno - viz v textu důvodové zprávy
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.1: 25-1497-p4263 - Žádost o změnu podmínek smlouvy č. 7/OŠKT/2025 ze dne 2. 4. 2025
Příloha č.2: 25-1497-p4275 - Návrh dodatku č. 1
Příloha č.3: 25-1497-p3674 - Smlouva o poskytnutí dotace č. 7/OŠKT/2025
Příloha č.4: 25-1497-p4264 - Rozpočet
Příloha č.5: 25-1497-p3672 - Původní žádost o změnu podmínek smlouvy č. 7/OŠKT/2025 ze dne 3. 3. 2025
Důvodová zpráva

Popis problému:

Návrh řeší uzavření dodatku č. 1 ke smlouvě o poskytnutí dotace společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o., IČO: 25514750 na základě žádosti příjemce dotace - umožnění čerpání dotace na náklady za období  od 1. 1. 2025 do 31. 10. 2025 (původně sjednáno od 1. 1. 2025 do 30. 6. 2025) a navýšení dotace o částku 2 400 000 Kč z důvodu prodloužení provozování Veřejného sportoviště pro lední sporty v ulici Tyršova.

 

Dne 3. 3. 2025 byla na odbor školství, kultury a tělovýchovy Magistrátu města Jihlavy (dále OŠKT) doručena společností HC Dukla Jihlava, s.r.o., IČO: 25514750 žádost č.j. MMJ/OŠKT/73134/2025, UID: jihlvp25j00kra na změnu podmínek smlouvy č. 7/OŠKT/2025 ze dne 6. 1. 2025 (příloha č. 3). Dne 2. 4. 2025 byla výše uvedená žádost doplněna. Podání bylo na odbor školství, kultury a tělovýchovy Magistrátu města Jihlava (dále OŠKT) doručeno společností HC Dukla Jihlava, s.r.o., IČO: 25514750, pod č.j.: MMJ/OŠKT/107208/2025, UID: jihlvp25j00vc0 (příloha č. 1). 

 

S žadatelem byla uzavřena smlouva o poskytnutí dotace na projekt "Dotace na provoz veřejného sportoviště pro lední sporty v ulici Tyršova v roce 2025 - 1. pololetí"  ve výši 4.600.000 Kč s termínem realizace projektu na období od 1. 1. 2025 - 30. 6. 2025 zaevidovaná pod č.j. 7/OŠKT/2025. Od 1. 7. 2025 měla správu veřejného sportoviště pro lední sporty v ulici Tyršova převzít Horácka multifunkční aréna s.r.o.

 

Žadatel ve své žádosti ze dne 2. 4. 2025 uvádí, že vzhledem k posunutí ukončení Pachtovní smlouvy č. 819/KP/2020 z původního termínu 30. července 2025 na konec října 2025,  žádá o změnu smlouvy č. 7/OŠKT/2025 v bodě III. Časový hramonogram realizace, a to možnost čerpání nákladů z poskytnuté dotace v období od 1. 1. 2025 do 31. 10. 2025. Uzavřená smlouva č. 7/OŠKT/2025 je přílohou č. 3 tohoto návrhu. V návaznosti na tento údaj žádá o vypuštění označení "I. pololetí" z názvu projektu a o navýšení dotace o částku 2 400 000 Kč z důvodu prodloužení provozování Veřejného sportoviště pro lední sporty v ulici Tyršova dle přiloženého rozpočtu (příloha č. 4).

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy):

OŠKT doporučuje schválit uzavření dodatku č. 1 o změně podmínek smlouvy.

 

V případě schválení uzavření dodatku ke smlouvě  č. 7/OŠKT/2025 Zastupitelstvem města Jihlavy  bude s žadatelem prostřednictvím OŠKT uzavřen dodatek č. 1 dle přílohy č. 2.

V případě neschválení uzavření dodatku bude žadatel vyrozuměn.

 

Stanoviska dotčených odborů:

EO nemá k návrhu připomínky.

OŠKT doporučuje schválení návrhu v předloženém znění z pohledu podpory sportu s návazností na aktuální Koncepci podpory sportovních aktivit statutárního města Jihlavy s odkazem na stanovisko KT/právní, které upozorňuje na možné porušení pravidel veřejné podpory.

 

Stanoviska komise RM / výboru ZM:

Komise pro sport a tělovýchovu Rady města Jihlavy na 15. schůzi konané dne 17. 3. 2025 projednala původní podanou žádost (viz příloha č. 5), ve které bylo řešeno prodloužení provozování "Veřejného sportoviště pro lední sporty". Na základě výsledků jejího hlasování doporučila Zastupitelstvu města Jihlavy schválení prodloužení provozování Veřejného sportoviště.

Hlasování:  PRO: 8, PROTI:  0, ZDRŽEL SE: 0.

 

Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z jednání FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.

 

Výsledek předběžné finanční kontroly:

Předběžná finanční kontrola byla provedena v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů. 

V případě schválení rozpočtového opatření bude v rozpočtu odboru školství, kultury a tělovýchovy dostatek finančních prostředků na pokrytí této žádosti.

 

Právní posouzení:

Návrh na provedení rozpočtového opatření se předkládá ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle § 84 odst. 2 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, na jehož základě je zastupitelstvu obce vyhrazeno schvalovat rozpočet obce. S uvedenou pravomocí zastupitelstva obce souvisí i jeho rozhodování o změnách schváleného rozpočtu obce. Návrh je předkládán v souladu s ust. § 16 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, upravujícím důvody změn rozpočtu obce.

Návrh na poskytnutí dotace na provoz Veřejného sportoviště pro lední sporty v ulici Tyršova v roce 2025 - 1. pololetí a na činnost společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o. na rok 2025 a uzavření dodatku ke smlouvě o poskytnutí dotace ev. č. 7/OŠKT/2025, je předkládán Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle § 85 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle něhož je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat o poskytování dotací nad 250 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí.

Návrh na uzavření dodatku č. 1 ke smlouvě o poskytnutí dotace je předkládán dle ust. 10a zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtu, ve znění pozdějších předpisů, které upravuje obsahové náležitosti veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace. Přiložený návrh dodatku č. 1 ke smlouvě o poskytnutí dotace je vyhotoven dle ust. § 10a zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtu, ve znění pozdějších předpisů, a obsahuje zákonem požadované náležitosti nezbytné pro uzavření smlouvy. 

Pokud se týká dotace na provoz veřejného sportoviště pro lední sporty, je tato infrastruktura využívána převážně pro amatérský a mládežnický sport, nicméně je připuštěn i komerční podnájem ledové plochy. Bude-li poskytnutá dotace určena pouze na úhradu ztráty spojenou s lokálními aktivitami, pak by poskytnutí těchto prostředků z veřejných rozpočtů nezakládalo nedovolenou veřejnou podporu. Jednalo by se s největší pravděpodobností o opatření lokálního charakteru. Aby město poskytovalo provozní podporu pouze v souvislosti s lokálními aktivitami, a to ve výši úhrady ztráty, která je s nimi spojena, je potřeba poskytnuté prostředky účetně oddělit a účelově vázat tak, aby nedošlo k jejich přesunu do aktivit, které mohou ovlivnit obchod mezi členskými státy EU jako jeden ze znaků naplnění veřejné podpory definované v čl. 107 a 108 SFEU. 

Pokud se týká dotace poskytnuté na činnost společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o., odkazuji na stanovisko ÚOHS ve vztahu podpory k profesionálnímu sportu:  

Pravidla veřejné podpory se vztahují na oblast sportu v takovém rozsahu, v jakém sport představuje hospodářskou činnost, což je bezpochyby případ profesionálních sportovních klubů (obvykle kluby působící v prvních dvou nejvyšších ligových soutěžích), které se zapojují do ekonomických činností, jakými jsou např. přestupy hráčů, uzavírání reklamních a sponzorských smluv, prodej vysílacích práv, distribuce reklamních předmětů či jiné ekonomické činnosti. Na tyto sportovní kluby je nahlíženo jako na podnik, a podpora dávající výhodu profesionálnímu sportovnímu klubu bude mít velmi pravděpodobně potenciál narušit hospodářskou soutěž a ovlivnit obchod mezi členskými státy ve smyslu čl. 107 odst. 1 Smlouvy o fungování Evropské unie. Z výše uvedeného důvodu by dotace ve prospěch profesionálních klubů měly být poskytovány v souladu s relevantními předpisy Evropské unie upravujícími poskytování veřejné podpory. Uvedené znamená, že veřejná podpora v dané oblasti může být v EU poskytována, pokud existuje v právu EU příslušná výjimka, která takové poskytnutí ospravedlňuje. Touto výjimkou se rozumí institut podpory de minimis, blokové výjimky dle nař. 651/2014, služby obecného hospodářského zájmu či případná notifikace EK.

Vzhledem k tomu, že v dalších materiálech předkládaných Zastupitelstvu města Jihlavy je společnosti HC Dukla s.r.o. poskytován příplatek společníka mimo základní kapitál společnosti a současně je schvalováno prominutí pachtovného, existují pochybnosti, že dotace poskytovaná na činnost společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o. by byla poskytována v režimu výjimky de minimis. Zejména pak vzhledem k tomu, že dotace poskytovaná na činnost společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o. nebyla poskytována ani v jednom režimu připuštěných výjimek (s ohledem na možné porušení pravidel nedovolené veřejné podpory), a právní oddělení KT nedoporučilo požadovanou dotaci poskytnout, nedoporučuje právní oddělení KT ohledem na možné porušení pravidel nedovolené veřejné podpory požadovanou dotaci, resp. její navýšení, poskytnout.