Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
17. zasedání dne 9.12.2024
26/17

V Jihlavě dne 14. 11. 2024

NÁVRH č. 24-7183: Návrh na schválení založení spolku a členství statutárního města Jihlavy ve spolku

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

založení spolku Destinační společnost Tepna Vysočiny, z. s.,

členství statutárního města Jihlavy ve spolku Destinační společnost Tepna Vysočiny, z. s.,

dohodu zakladatelů dle přílohy č. 1 

stanovy spolku dle přílohy č. 2 a příspěvkový řád dle přílohy č. 3

 

ukládá

primátorovi statutárního města Jihlavy svolání ustavující schůze spolku nejpozději             do 21. 12. 2024


Provede: OŠKTTermín: 31.12.2024


Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelMgr. Petr Ryška, primátor
ZpracovatelMgr. Jana Petrůjová
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení JUDr. Věra Hromadová, KT/právník ANO
Finanční kontrola Mgr. Tomáš Koukal ANO
Stanoviska dotčených odborů Mgr. Bc. Jan Jaroš, Dis., MPA ANO
   
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města Finanční výbor bude projednáno - viz v textu důvodové zprávy
   
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.1: 24-7183-p19805 - Dohoda o zalozeni spolku - Tepna Vysočiny.docx
Příloha č.2: 24-7183-p19806 - Stanovy spolku - Tepna Vysočiny (10-10-2024) (002).docx
Příloha č.3: 24-7183-p19807 - Příspěvkový řád_TepnaVysočiny.pdf
Příloha č.4: 24-7183-p18598 - detailní popis záměru založení
Důvodová zpráva

Důvodem pro založení organizace destinačního managementu (dále jen DMO) je potřeba vyšší míry koordinace aktivit cestovního ruchu za účelem efektivnějšího využití dostupného potenciálu cestovního ruchu na jeho území. Dalším podstatným důvodem pro založení oblastní DMO je potřeba na oblastní úrovni efektivněji řešit dopady cestovního ruchu v území. Založení oblastní DMO také umožní koncentrovat finanční prostředky na podporu cestovního ruchu a mnohem efektivněji s nimi nakládat v rámci celé oblasti. Společné činnosti, které jsou v současné době prováděny odděleně stávajícími destinačními managementy, může s nižšími náklady zajistit přímo oblastní DMO. Stávajícím DMO v oblasti to umožní lépe rozvíjet v jejich území partnerskou spolupráci, jejichž výsledkem bude více atraktivních produktů cestovního ruchu a potencionálních návštěvníků.

Členská základna DMO je členěna do členských skupin: skupina municipální (zahrnuje obce a mikroregiony), skupina profesní (subjekty poskytující turistické služby, např. hotely, restaurace, provozovatelé atrakcí) a skupinu destinační (organizace zajišťující turistické cíle, jako jsou muzea, kulturní instituce nebo neziskové organizace). Případným dalším členem zařazeným v samostatné krajské skupině může být místně příslušný kraj. Každá skupina má své zástupce, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu a reprezentují zájmy dané skupiny v orgánech DMO.

 

V současné době jsou potencionálním partnery: Velké Meziříčí, Polná, Brtnice, Velká Bíteš (členství těchto subjektů bude schvalováno v zastupitelstvech v prosinci 2024, resp. únoru 2025), Brána Jihlavy, Zoologická zahrada Jihlava, Muzeum autíček v Přísece a Řemeslný pivovar HARRACH. Působnost těchto partnerů také vymezuje působnost v území DMO.

Zdroje financování DMO

Financování oblastní DMO je zajištěno vícezdrojovým způsobem, přičemž organizace čerpá prostředky z různých zdrojů. 

Základním příjmem oblastní DMO jsou členské příspěvky, které jsou rozděleny na tři typy: základní, projektové a mimořádné. 

  • Základní příspěvek: Tento příspěvek slouží k pokrytí každodenních provozních nákladů DMO.

Základní členský příspěvek pro potenciální členy municipální skupiny pro rok 2025:

Jihlava                 58 290 Kč

Velké Meziříčí      47 732 Kč

Velká Bíteš            3 832 Kč

Brtnice                   3 657 Kč

Polná                     1 000 Kč

  • Mimořádný příspěvek: Poskytován na specifické aktivity nebo projekty, které vyžadují dodatečné financování. Na jednání s potencionálními partnery 19. 11. 2024 (přítomni Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš, Brána Jihlavy, Muzeum autíček v Přísece, Řemeslný pivovar HARRACH) se zástupci měst Jihlava a Velké Meziříčí (municipální skupina) dohodli na mimořádném příspěvku Jihlavy v maximální výši 1 200 000 Kč a Velkého Meziříčí v maximální výši 300 000 Kč. 
  • Projektový příspěvek: Zaměřený na konkrétní projekty v oblasti turismu, například na rozvoj infrastruktury nebo marketingové kampaně.

Veřejné dotace a granty: DMO získává významnou část financí z veřejných dotací a grantů od různých úrovní veřejné správy, včetně krajů, obcí a státních institucí. Organizace rovněž často využívá strukturální fondy EU. Další zdroje financování: místní poplatky, dary, crowdfunding…

 

Detailní popis záměru založení destinační organizace viz příloha č. 4 

 

Předběžný harmonogram

Veškeré aktivity v roce 2025 by měly směřovat především k získání certifikace DMO tak, aby mohla od roku 2026 získat podporu z Národního programu podpory cestovního ruchu.

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy):

Předkladatel doporučuje Zastupitelstvu města Jihlavy předmětný návrh schválit.

 

Stanoviska dotčených odborů:

EO nemá věcně k návrhu připomínky za předpokladu, že bude vyjasněno financování organizace destinačního managementu. S ohledem na zvyklosti doporučuje ekonomický odbor hradit členský příspěvek z rozpočtu tajemníka s tím, že ve vazbě na předpoklad financování organizace bude v roce 2025 nezbytné provést rozpočtové opatření. EO rovněž doporučuje po určitém čase zhodnotit přínos existence nové organizace.

 

Stanoviska komise RM / výboru ZM

Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z jednání 19. FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.

 

Výsledek předběžné finanční kontroly: OŠKT nemá v rozpočtu na rok 2025 alokovány žádné finanční prostředky na financování organizace destinačního managementu. 

 

Právní posouzení: 

Návrh se předkládá na základě a v souladu s ustanovením § 84 odst. 2 písm. e) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle něhož je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat o založení právnických osob a schvalovat jejich zakládací smlouvy a stanovy.

 

Předkládané dokumenty vztahující se k založení uvedeného spolku se předkládají v souladu s příslušnými právními předpisy, především s ustanoveními § 214 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, upravujícími náležitosti založení spolku.