Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
13. zasedání dne 18.6.2024
8/13

V Jihlavě dne 20.5.2024

NÁVRH č. 24-3269: Návrh na rozpočtové opatření a přijetí závazku financování na akce "Centrální dopravní terminál Jihlava – I. etapa" a „Vybudování trolejového vedení CDT – I. etapa a napojení na stávající systém MHD, Jihlava“

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

provedení rozpočtového opatření - zvýšení tř. 8 Financování - pol. 8115 Změny stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech:

Fond rezerv a rozvoje ve výši                                                              84 000 000 Kč

 

a

 

zvýšení výdajové části rozpočtu tř. 6 Odbor rozvoje města - kapitálové výdaje EU/EHP ve výši                                                                                                      84 000 000  Kč

 

a

 

z a v a z u j e   s e

 

k zajištění financování akce „Centrální dopravní terminál Jihlava – I. etapa“ ve výši 347 000 000 Kč v roce 2025 a ve výši 1 200 000 Kč v roce 2026, a akce Vybudování trolejového vedení CDT – I. etapa a napojení na stávající systém MHD, Jihlava“ ve výši 14 000 000 Kč v roce 2025, dle důvodové zprávy.

 

 Provede: EO                                                  Termín: rozp. opatření: 2. 7. 2024

                                                                                     záv. financování: 31. 12. 2026



Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelMgr. Petr Ryška, primátor
ZpracovatelHedvika Bojanovská
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení JUDr. Hana Pospíchalová, KT/právník ANO
Finanční kontrola Mgr. Bc. Jan Jaroš, MPA, EO / vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených odborů Mgr. Bc. Jan Jaroš, MPA, EO / vedoucí odboru ANO
Dr. Ing. et Ing. Lubomír Dohnal, OD / vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města Finanční výbor bude projednáno - viz v textu důvodové zprávy
   
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.1: 24-3269-p8326 - CDT - výřez - A3 - I. etapa.pdf
Důvodová zpráva

Popis problému:

Jedná se o navýšení rozpočtu odboru rozvoje města r. 2024 tř. 6 kapitálové výdaje – dotace EU/EHP akce „Centrální dopravní terminál Jihlava – I. etapa“ ve výši 45 000 000  Kč  a dále o přijetí závazku k zajištění financování ve výši předpokládaných nákladů na stavbu v r. 2025 ve výši 347 000 000 Kč a v roce 2026 ve výši 1 200 000 Kč, a dále schválení finančních prostředků na akci "Vybudování trolejového vedení CDT - I. etapa a napojení na stávající systém MHD, Jihlava" ve výši 39 000 000 Kč do rozpočtu r. 2024 a přijetí závazku financování ve výši předpokládaných nákladů na stavbu v r. 2025 ve výši 14 000 000 Kč.

 

Zastupitelstvo města Jihlavy na svém zasedání dne 19. 9. 2023 schválilo usnesením č. 297/23-ZM závazek k zajištění spolufinancování projektu „Centrální dopravní terminál Jihlava – I. etapa“ (dále též jako „CDT – I. etapa“) s tím, že odhadované náklady na stavbu byly v té době dle odhadu projektanta ve výši 398,6 mil. Kč, z toho 49,6 mil. Kč byly odhadované náklady na trakční trolejové vedení.

 

Následně Zastupitelstvo města Jihlavy na svém zasedání dne 1. 12. 2023 schválilo usnesením č. 406/23-ZM závazek k zajištění spolufinancování projektu „Vybudování trolejového vedení CDT – I. etapa a napojení na stávající systém MHD, Jihlava“ (dále též jako „Vybudování trolejového vedení“). Tato akce bude rozdělena do dvou staveb, přičemž trasa trolejového vedení v lokalitě CDT – I. etapa bude jako 1. část zhotovena jedním zhotovitelem současně s realizací CDT – I. etapa. Výběrové řízení na zhotovitele 2. části projektu v lokalitě ul. Legionářů v úseku od křižovatky s ul. Fritzova po ul. Tolstého bude zahájeno v roce 2025 po zajištění projektové dokumentace odborem dopravy. Výše nákladů byla stanovena dle odhadu z dokumentace pro územní rozhodnutí s tím, že bude upřesněna na základě dokumentace pro provádění stavby a následně dle výsledku zadávacího řízení na zhotovitele stavby. Tímto návrhem jsou řešeny finanční prostředky pouze na 1. část stavby, tedy v lokalitě CDT - I. etapa. 

 

Na základě projektantem předložené projektové dokumentace pro provedení stavby CDT – I. etapa a Vybudování trolejového vedení - 1. část bylo dne 2. 4. 2024 zahájeno výběrové řízení na zhotovitele obou staveb s tím, že dle předpokladu měl být znám výsledek výběrového řízení před přípravou tohoto návrhu na schválení nové akce a zajištění víceletého financování projektu, a tento návrh na navýšení rozpočtu r. 2024 a schválení víceletého závazku financování na r. 2025 a 2026 měl být přizpůsoben skutečně vysoutěženým cenám a harmonogramu postupu prací. V důsledku prodlužování termínu pro podání nabídek z důvodu opakovaných žádostí o vysvětlení ze strany potenciálních účastníků veřejné soutěže však do doby řádného termínu předkládání návrhů ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy nebude známa nabídková cena vítězného uchazeče.

 

S ohledem na skutečnost, že bude třeba neprodleně po uplynutí zákonných lhůt po dokončení veřejné soutěže uzavřít smlouvu o dílo se zhotovitelem stavebních prací na obě stavební akce, předkládáme z důvodu splnění zákonných podmínek pro provedení předběžné finanční kontroly před uzavřením smlouvy tento návrh dle položkového rozpočtu z projektové dokumentace s tím, že bude následně závazek případně upraven dle výsledku výběrového řízení.

 

Dle rozpočtu z projektové dokumentace pro provedení stavby jsou celkové předpokládané náklady na obě stavby ve výši 407,312 mil. Kč bez DPH. Z toho náklady na Vybudování trolejového vedení - 1. část jsou ve výši 52,958 mil. Kč bez DPH – s ohledem na záměr pronajmout dokončené trolejové vedení Dopravnímu podniku města Jihlavy, a.s. bude tato část stavby fakturována v režimu přenesené daňové povinnosti s nárokem na odpočet DPH. Předpokládané stavební náklady na CDT – I. etapa jsou ve výši 354,354 mil. Kč bez DPH, resp. 422,974 mil. Kč včetně DPH. V rámci stavby bude realizována vodohospodářská infrastruktura a vybudováno parkoviště, kde se bude jednat o ekonomickou činnost. Na tuto část budou vystavovány faktury v režimu přenesené daňové povinnosti. Ostatní části stavby budou fakturovány včetně DPH.

 

V souvislosti se stavbou budou dle uzavřených smluv dále od r. 2024 hrazeny náklady na zpracování projektové dokumentace pro stavební povolení a provedení stavby a autorský dozor ve výši 15 021 000 Kč, dále na přeložku vedení EG.D ve výši 717 000 Kč a přeložku CETIN ve výši 1 748 000 Kč, zpracování CBA analýzy dle pravidel OPD a výpočtu indikátorů a ostatních podkladů pro žádost o dotaci ve výši 85 000 Kč, hydrogeologické sledování za částku 165 000 Kč, archeologický dohled ve výši 1 665 000 Kč, tepelně-technické posouzení ukotvení troleje na dům ve vlastnictví Kraje Vysočina ve výši 27 000 Kč, PD pro umístění zeminy na deponii ve výši 115 000 Kč a služby správce společného datového prostředí ve výši cca 540 000 Kč. V souvislosti se stavbou budou dále hrazeny náklady na služby správce stavby – výběrové řízení není ukončeno. Související náklady s provedením stavby jsou odhadovány celkem na částku 34 000 000 Kč.

 

S ohledem na spolufinancování akce ze dvou dotačních zdrojů, a to z IROP a z OP Doprava, budou projekty dle podmínek dotace odděleny v rozpočtu, tj. v rozpočtu akce vedeny pod těmito názvy:

  1. „Centrální dopravní terminál Jihlava – I. etapa“ s předpokládanými náklady na zhotovení stavebních prací ve výši 423 mil. Kč včetně DPH + výše uvedené související náklady a předpokládané náklady na správce stavby, tj. celkem cca 457 mil. Kč.
  2. „Vybudování trolejového vedení CDT – I. etapa a napojení na stávající systém MHD, Jihlava“ – 1. část s předpokládanými náklady na zhotovení stavebních prací ve výši cca 53 mil. Kč bez DPH (akce bude fakturována v režimu přenesené daňové povinnosti s nárokem na odpočet DPH).

Oba projekty budou financovány prostřednictvím integrované strategie Integrované teritoriální investice Jihlavské aglomerace (ITI JA). Maximální výše dotace z IROP na projekt „Centrální dopravní terminál Jihlava - I. etapa“ činí 85 % celkových způsobilých výdajů projektu (z toho 70 % Evropský fond pro regionální rozvoj, 15 % státní rozpočet), nejvýše však do výše celkové částky dotace 120,79 mil. Kč, která je pro daný projekt alokována v rámci příslušného programového rámce ITI. Maximální výše dotace z OP Doprava na projekt „Vybudování trolejového vedení CDT - I. etapa a napojení na stávající systém MHD, Jihlava“ činí 85 % celkových způsobilých výdajů projektu (na 1. část trolejového vedení (v rámci vlastní stavby CDT) činí odhad dotace 45 mil. Kč).

Protože se jedná o akci s finančním objemem nad 100 mil. Kč, budou finanční prostředky na její realizaci v souladu s Metodikou pro správu kapitálových záměrů a oprav statutárního města Jihlavy zapojovány postupně v letech dle Pravidel pro schvalování víceletých závazků financování akcí. Dle harmonogramu postupu stavebních prací vypracovaného projektantem bude dle předpokladu v letech prostavěno v částkách dle níže uvedeného schématu. Upřesnění nákladů na stavební práce v letech bude následně provedeno dle nabídky zhotovitele stavebních prací.

 

  1. „Centrální dopravní terminál – I. etapa“ V rozpočtu odboru rozvoje města je na r. 2024 na akci alokována částka 64 327 000 Kč. Navrhujeme, aby byly dle odhadu projektanta postupu prací finanční prostředky na akci zapojeny dle níže uvedeného schématu s tím, že z rozpočtu r. 2024 budou finančně pokryty náklady související se stavbou celkem ve výši 24 000 000 Kč, v r. 2025 pak ve výši 10 000 000 Kč:

 

Rozpočet rok 2024:            64 327 000 Kč (z toho 40 mil. Kč stavební práce a 24 mil. Kč související výdaje)

Navýšení rozpočtu r. 2024:    45 000 000 Kč

Celkem rok 2024:               109 327 000 Kč

Rok 2025:                         347 000 000 Kč (z toho 337 mil. Kč stavební práce a 10 mil. Kč související výdaje)

Rok 2026:                               1 200 000 Kč

-----------------------------------------------------------------

Celkem:                               457 527 000 Kč

 

 

  1.  „Vybudování trolejového vedení CDT – I. etapa a napojení na stávající systém MHD, Jihlava“. Navrhujeme, aby dle odhadu projektanta postupu prací byly finanční prostředky na akci zapojeny dle níže uvedeného schématu:

 

Rok 2024:                            39 000 000 Kč

Rok 2025:                            14 000 000 Kč

-----------------------------------------------------------------

Celkem:                               53 000 000 Kč

 

 

 

Tento návrh na víceleté financování nebyl předložen k projednání na investiční poradě vzhledem k předpokládanému ukončení veřejné soutěže na zhotovitele stavebních prací před předložením tohoto návrhu k projednání Zastupitelstvem města Jihlavy. Materiál bude předložen na investiční poradu dne 30. 5. 2024 a závěry budou sděleny při jednání Zastupitelstva města Jihlavy.

 

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy):

Schválení provedení rozpočtového opatření a závazku k financování stavby.

 

Stanoviska dotčených odborů:

EO: nemá k návrhu z věcného hlediska připomínky, nicméně upozorňuje, že v roce 2025 je již investiční výhled značně napjatý a bude nezbytné stanovit v tomto ohledu priority. Pokud bude dodržen výhled na rok 2025, kdy je předpoklad nutnosti finančních prostředků ve výši téměř 361 mil. Kč, bude nutné vyřešit způsob financování akce a najít potřebné zdroje (zejména s ohledem na úpravu harmonogramu akce, kdy původní harmonogram předpokládal realizaci v průběhu dvou let). Investiční plán bude upraven na základě předloženého návrhu a následně předložen na vědomí na témže zastupitelstvu města.

OD: Odbor dopravy upozorňuje na skutečnost, že provoz CDT bude znamenat navýšení provozních výdajů v rozpočtu Oboru dopravy. S tímto navýšením bude třeba počítat v rozpočtu Odboru dopravy v budoucích letech.

 

Stanoviska komise RM / výboru ZM:

Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z 16. jednání FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.

 

Výsledek předběžné finanční kontroly: 

Finanční kontrola byla provedena v souladu se zákonem. Pro rok 2025 bude nutné nalézt potřebné zdroje financování akce – viz stanovisko EO. Dále informujeme, že v souvislosti s provedeným rozpočtovým opatřením bude porušen čl. IV. odst. 3) Statut Fondu rezerv a rozvoje, kdy část finančních prostředků z přídělu z disponibilního zůstatku za rok 2023 (0,5 mil. Kč) bude zapojena již do letošního rozpočtu, nicméně z důvodu snížení administrativy a s ohledem na výši „překročení“ doporučujeme zapojit prostředky právě z jednoho zdroje.

 

 

Právní posouzení: 

Návrh na schválení nové akce "Vybudování trolejového vedení CDT – I. etapa a napojení na stávající systém MHD, Jihlava“ je předkládán ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy dle ust. § 84 odst. 1 zákona o obcích, dle kterého zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce.

Návrh na provedení rozpočtového opatření se předkládá ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle § 84 odst. 2 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, na jehož základě je zastupitelstvu obce vyhrazeno schvalovat rozpočet obce. S uvedenou pravomocí zastupitelstva obce souvisí i jeho rozhodování o změnách schváleného rozpočtu obce. Návrh je předkládán dle ust. § 16 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, upravujícím důvody změn rozpočtu obce.

Návrh na schválení závazku financování  akce „Centrální dopravní terminál Jihlava – I. etapa“ a akce „Vybudování trolejového vedení CDT – I. etapa a napojení na stávající systém MHD, Jihlava“  je předkládán Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho pravomoci dle ust. § 84 odst. 1 a § 84 odst. 2 písm. b) zákona o obcích, na základě nichž je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat ve věcech patřících do samostatné působnosti obce a o způsobu jejich financování.