Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
13. zasedání dne 18.6.2024
7/13

V Jihlavě dne 22.5.2024

NÁVRH č. 24-3284: Návrh na schválení závazku realizace projektu "Dostupné nájemní bydlení - městské domy"

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
se zavazuje

v případě získání podpory z Národního plánu obnovy k realizaci stavby "Dostupné nájemní bydlení - městské domy" do 10 let od ukončení realizace projektu "Dostupné nájemní bydlení - městské domy, Jihlava".

 

Provede: ORM, EO                                                                                  Termín: 31. 12. 2035



Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelMgr. Petr Ryška, primátor
ZpracovatelIng. Hana Hekerlová
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení JUDr. Hana Pospíchalová, KT/právník ANO
Finanční kontrola Mgr. Bc. Jan Jaroš, DiS., MPA, EO/vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených odborů Mgr. Bc. Jan Jaroš, DiS., MPA, EO/vedoucí odboru ANO
Ing. Petr Štěpán, MO/vedoucí odboru ANO
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města Finanční výbor bude projednáno - viz
v textu důvodové zprávy
   
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Důvodová zpráva

Shrnutí:


Předmětem návrhu je závazek k realizaci všech etap vlastní stavby "Dostupné nájemní bydlení - městské domy" v případě získání podpory z Národního plánu obnovy do 10 let od ukončení realizace projektu "Dostupné nájemní bydlení - městské domy, Jihlava" (projektová dokumentace).

 

Popis problému:

 

Odbor rozvoje města ve spolupráci s majetkovým odborem a odborem strategií a architektury v současné době řeší zadání projektové dokumentace na akci schválenou v investičním plánu města pod názvem Dostupné nájemní bydlení - městské domy. Předmětem projektu je revitalizace tzv. městských domů v lokalitě ulic Jiráskova 18, 20, 22, 24 a 26, Karoliny Světlé 7, 9, 11, 13 a 15, Boženy Němcové 2 a 4. Jedná se o čtyři trojbloky bytových domů se společným veřejným prostranstvím umístěným ve vnitrobloku. Tyto byty jsou v souladu Mechanismem hospodaření s byty ve vlastnictví statutárního města Jihlavy vyčleněny jako byty zvláštního určení v domech s pečovatelskou službou a jsou užívány zejména seniory. Uvedené domy byly vystavěny v 30. letech minulého století a jejich technický stav i přes dílčí stavební úpravy (výměna zdravotně-technických instalací, oprava koupelen, výměna rozvodů plynu, výměna oken, opravy střech) neodpovídá požadavkům standardního bydlení. Domy obsahují celkem 138 bytů a jsou vybaveny i společnými prostorami pro poskytování služeb nebo komunitní aktivity. Objekty nejsou bezbariérově přístupné, jsou dispozičně nevhodné pro vícečlenné domácnosti, energeticky náročné a vzhledem k těmto skutečnostem je značná část bytů dlouhodobě nevyužita. Řešením této situace je komplexní revitalizace obytného souboru, postupná rekonstrukce všech bytů a nabídka rekonstruovaných bytů širšímu spektru uživatelů. Dojde ke změně skladby bytů ze současné dispozice pouze 1 + 1 na 1 + 1 a 2 + 1. K objektům budou dostavěny výtahy a budovy budou nově koncipovány jako bezbariérové. 

 

Ministerstvo pro místní rozvoj ČR vyhlásilo dne 30. 4. 2024 výzvu z Národního plánu obnovy č. 5 na finanční podporu přípravy projektů souladných s cíli EU (příprava projektů dostupného (vč. sociálního) a udržitelného nájemní bydlení) s termínem pro předkládání žádostí o podporu do 30. 10. 2024. Vzhledem k aktuálnímu čerpání vyčleněné alokace pro Kraj Vysočina k datu 14. 5. 2024 ve výši 83 % a celkovému čerpání alokace ve výši cca jedné poloviny, je předpoklad na základě předchozí zkušenosti s obdobnými výzvami, že dojde k předčasnému uzavření výzvy. Z uvedeného důvodu byla žádost o podporu předložena v co nejkratším možném termínu (23. 5. 2024). Dotace je požadována ve výši 7 mil. Kč, což je odhadovaná cena cena projektových prací bez DPH. Dotace je poskytována ve výši 100 % celkových způsobilých výdajů, což v případě města činí 7 mil. Kč, DPH je nezpůsobilým výdajem projektu. Předmětem žádosti je projektová dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, stavebního povolení a dokumentace pro provádění stavby, resp. dokumentace dle nového stavebního zákona, na stavební úpravy bytových domů a bytů, v jejichž důsledku dojde k navýšení kapacit dostupného bydlení.

 

V případě získání dotace z Národního plánu obnovy na zpracování projektové dokumentace je podmínkou, aby realizace vlastní stavby dle této projektové dokumentace a její dokončení proběhly do 10 let od ukončení podpořeného projektu. Současně bude nutné splnit podmínky programu v oblasti pronájmu bytů v režimu dostupného bydlení a enviromentální kritéria výstavby. Cílovou skupinou pro dostupné bydlení jsou:

  • domácnosti, jejichž průměrný čistý příjem nepřesahuje příjem domácností nacházejících se v 8. příjmovém decilu všech domácnost,
  • domácnosti, jejichž průměrný čistý příjem nepřesahuje příjem domácností nacházejících se v 9. příjmovém decilu všech domácností a členové domácnosti dosáhli jednotlivě věku nejvýše 35 let,
  • domácnosti, jejichž člen je zaměstnancem nebo vykonává činnost v oborech zdravotnictví, školství, zajišťování veřejné bezpečnosti, integrovaného záchranného systému, poskytování sociálních služeb nebo výkonu veřejné správy.

Současně členové cílové skupiny nesmí být vlastníky nebo spoluvlastníky nemovité věci určené k bydlení nebo podílu v právnické osobě, se kterým je spojeno právo užívat byt.

 

Vlastní realizace stavby je rozdělena do čtyř etap se zahájením v roce 2026 a dokončením v roce 2033, náklady na rekonstrukci jednoho bytového domu jsou odhadovány na cca 80 mil. Kč, počítá se i s úpravou veřejného prostranství ve vnitrobloku. Celkové náklady dle investičního plánu města činí 360 mil. Kč. Financování výstavby se předpokládá za spoluúčasti finančních prostředků ze Státního fondu podpory investic. Příslušné nařízení vlády pro dostupné bydlení a podmínky dotace nejsou v současné době ještě schváleny. Dle předběžných podmínek se uvažuje s výší dotace 25 % celkových způsobilých nákladů a nízkoúročeným úvěrem až do výše 90 % celkových způsobilých nákladů. Je pravděpodobné, že nebude možné čerpat dotaci bez úvěru, který by měl být poskytován ve výši základní sazby EU pro ČR snížené až o 3 procentní body, úroková sazba bude fixní. Doba udržitelnosti bude činit minimálně 20 let, byty budou moci být pronajímány pouze určené cílové skupině, výše nájemného bude stanovena jako nákladové nájemné.

 

Financování stavby a podmínky nakládání s dostupnými byty v případě zpracování žádosti o dotaci ze Státního fondu podpory investic budou předloženy samostatným návrhem zastupitelstvu města po dopracování projektové dokumentace, která by měla být dokončena do konce roku 2025. V případě, že nebudou získány externí zdroje na spolufinancování projektu, bude realizace stavby financována z rozpočtu statutárního města Jihlavy. 

Pokud nebude splněna podmínka následné realizace stavby, bude dotace na zpracování projektové dokumentace vrácena v plné výši poskytovateli dotace včetně případné finanční opravy. 

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy):


Schválit závazek k realizaci všech etap vlastní stavby "Dostupné nájemní bydlení - městské domy" v případě získání podpory z Národního plánu obnovy do 10 let od ukončení realizace projektu "Dostupné nájemní bydlení - městské domy, Jihlava" (projektová dokumentace).


Stanoviska dotčených odborů: 
Ekonomický odbor: EO nemá k návrhu připomínky.

 

Majetkový odbor: K předloženému  návrhu  nemáme připomínky.


Stanoviska komise RM / výboru ZM:

Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z 16. jednání FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.

 

 

Výsledek předběžné finanční kontroly: 

Finanční kontrola byla provedena v souladu se zákonem.

 

 

Právní posouzení:

 

Návrh na schválení závazku k realizaci stavby "Dostupné nájemní bydlení - městské domy" do 10 let od ukončení realizace projektu "Dostupné nájemní bydlení - městské domy, Jihlava" v případě získání podpory z Národního plánu obnovy je předkládán Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle ust. § 84 odst. 1 zákona o obcích, na základě něhož je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat ve věcech patřících do samostatné působnosti obce.