
| Magistrát města Jihlavy
Zastupitelstvo města Jihlavy 9. zasedání dne 31.10.2023 | 23/9 |
obecně závaznou vyhlášku o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, dle příloh č. 1 a 2
| Provede: KT | Termín: 30.11.2023 |
| Jméno, odbor/funkce | Podpis | |
|---|---|---|
| Předkladatel | Mgr. Petr Ryška, primátor | |
| Zpracovatel | Mgr. Markéta Svobodová |
| Jméno, odbor/funkce | Stanovisko | |
|---|---|---|
| Právní posouzení | JUDr. Věra Hromadová, KT/právník |
ANO |
| Finanční kontrola | - | - |
| Stanoviska dotčených odborů | Mgr. Bc. Jan Jaroš, DiS., MPA, EO/vedoucí odboru | ANO |
| Dr. Ing. et Ing. Lubomír Dohnal, OD/vedoucí odboru | ANO | |
| Ing. Petr Štěpán, MO/vedoucí odboru | ANO | |
| Ing. Katarína Ruschková, OŽP/vedoucí odboru | ANO | |
| Ing. arch. Aleš Stuchlík, ÚMA/vedoucí útvaru | ANO | |
| Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města | Finanční výbor | bude projednáno - viz v textu důvodové zprávy |
| Tajemník | Mgr. Ing. Evžen Zámek |
Příloha č.1: 23-5511-p13073 - Obecně závazná vyhláška o místních poplatcích za užívání veřejného prostranství
Příloha č.2: 23-5511-p13074 - Příloha č. 1
| Důvodová zpráva | |
Popis problému:
Statutární město Jihlava má schválenou obecně závaznou vyhláškou č. 14/2020 o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, která byla následně novelizována obecně závaznými vyhláškami č. 9/2021, č. 15/2021 a č. 5/2023. Vzhledem ke změně zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, provedené zákonem č. 252/2023 Sb., je nutné provést aktualizaci vydaných právních předpisů města a uvést je do souladu s aktuálním právním stavem.
Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o místních poplatcích"), je právním předpisem upravujícím oblast místních poplatků, které může obec v rámci své samostatné působnosti zavést na svém území obecně závaznou vyhláškou. Místní poplatky jsou jedním ze zdrojů příjmů obce, a proto lze právní úpravu těchto peněžitých plnění považovat za významnou součást práva na samosprávu zakotveného v čl. 100 Ústavy, jehož součástí je i fiskální autonomie obce. I z tohoto důvodu je rozhodnutí o tom, který místní poplatek bude zaveden, zcela na uvážení dané obce. Subsidiárně se při správě místních poplatků postupuje podle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád"), protože zákon o místních poplatcích další podrobnosti nalézacího řízení sám neupravuje a protože z hlediska daňového řádu lze místní poplatky podřadit pod pojem daň. V oblasti stanovování místních poplatků tak obsahuje zákon o místních poplatcích zvláštní právní úpravu vůči daňovému řádu ve vztahu k vyměření poplatku.
Při stanovování místních poplatků, v případě, kdy je místní poplatek zaplacen nebo odveden ve správné výši a včas (popřípadě do vydání rozhodnutí o vyměření místního poplatku) a současně je splněna ohlašovací povinnost, nebyla-li pro daný místní poplatek obecně závaznou vyhláškou obce vyloučena, postupuje správce poplatku tak, že vyměří místní poplatek předepsáním do evidence poplatků bez vydání rozhodnutí. Při této zjednodušené formě vyměření správce poplatku neodůvodňuje předepsanou výši místního poplatku a ani poplatkovému subjektu neoznamuje výsledek vyměření. Oproti stávajícímu stavu však bude možné vyměřit místní poplatek předepsáním do evidence poplatků i v případě opožděné platby. Správce poplatku tak nebude muset vydávat rozhodnutí, pokud je místní poplatek uhrazen, byť opožděně. Nevylučuje se však možnost uložit poplatkovému subjektu zvýšení poplatku, a to s ohledem na okolnosti případu.
Účinnost změnového zákona č. 252/2023 Sb. se stanoví s ohledem na jednotná data účinnosti právních předpisů a s ohledem na to, že u místních poplatků, jejichž poplatkovým obdobím je kalendářní rok, začíná poplatkové období zásadně k 1. lednu. Současně je obecním úřadům v roli správců poplatku poskytnut dostatečný čas pro adaptaci na novou právní úpravu stanovování místních poplatků.
Ke dni 1. 1. 2024 je tak nutné provést úpravu již vydané obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích. Nové ucelené znění obecně závazné vyhlášky statutárního města Jihlavy o místních poplatcích za užívání veřejného prostranství pak ruší obecně závazné vyhlášku č. 14/2020 a její jednotlivé novely a stává se tak přehlednější.
Poplatek za užívání veřejného prostranství platí fyzické a právnické osoby, které veřejné prostranství užívají způsobem uvedeným v zákoně. Předmětem poplatku za užívání veřejného prostranství je dle § 4 odst. 1 zákona o místních poplatcích zvláštní užívání veřejného prostranství, kterým se rozumí provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb, pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní, sportovní a reklamní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl. Uvedený výčet je taxativní a obec nemůže nad rámec zákona zpoplatňovat jiný způsob užívání. V případě poplatku za užívání veřejného prostranství musí obec v souvislosti s § 14 odst. 4 zákona o místních poplatcích určit v obecně závazné vyhlášce místa, která poplatku podléhají.
V souvislosti s § 14 odst. 2 písm. a) zákona o místních poplatcích je stanovení sazby poplatku povinnou náležitostí obecně závazné vyhlášky. Sazba poplatku činí až 10 Kč za každý i započatý m² užívaného veřejného prostranství a každý i započatý den. Za užívání veřejného prostranství k umístění prodejních nebo reklamních zařízení, lunaparků a jiných atrakcí může obec zvýšit sazbu až na její desetinásobek. Dále může obec stanovit poplatek týdenní, měsíční nebo roční paušální částkou.
Na základě ustanovení § 14a odst. 1 zákona o místních poplatcích je poplatník povinen podat správci poplatku ohlášení. Rozsah údajů, které poplatník v ohlášení uvádí, není obec v obecně závazné vyhlášce oprávněna určovat; tyto údaje jsou stanoveny přímo v § 14a odst. 2 a 3 zákona o místních poplatcích. Obec je toliko povinna na základě § 14 odst. 2 písm. b) zákona o místních poplatcích v obecně závazné vyhlášce stanovit lhůtu pro podání ohlášení, nevyloučí-li obec tuto povinnost v obecně závazné vyhlášce.
V obecně závazné vyhlášce musí obec s ohledem na § 14 odst. 2 písm. c) zákona o místních poplatcích stanovit splatnost poplatku. Splatnost si obec upraví dle svých podmínek. Splatnost je třeba stanovit tak, aby byla příslušná povinnost reálně splnitelná.
Schválení obecně závazné vyhlášky, kterou se ruší obecně závazná vyhláška č. 14/2020 o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, ve znění obecně závazné vyhlášky č. 9/2021, č. 15/2021 a č. 5/2023.
Obecně závazná vyhláška bude po schválení vyhlášena ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (dále jen "Sbírka") a oznámení o jejím vyhlášení ve Sbírce bude poté zveřejněno na úřední desce (provede KT). Číslo právního předpisu přiděluje automaticky systém Sbírky, a to podle pravidel vyplývajících z § 6 zákona č. 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávních celků a některých správních úřadů, v platném znění.
Předkladatel doporučuje Zastupitelstvu města Jihlavy návrh schválit.
Stanoviska dotčených odborů/útvarů:
EO - nemá k návrhu připomínky. OD - bez připomínek. MO - s předloženým návrhem souhlasíme. OŽP - s předloženým návrhem souhlasí. ÚMA - s návrhem souhlasíme.
Stanoviska komise RM / výboru ZM:
Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z jednání 8. FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.
Výsledek předběžné finanční kontroly:
irelevantní
Právní posouzení: Návrh na schválení obecně závazné vyhlášky se předkládá na základě a v souladu s ustanovením § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle něhož je vydávání obecně závazných vyhlášek obce vyhrazeno zastupitelstvu obce.
Návrh se předkládá na základě § 10 písm. d) zákona o obcích, podle něhož obec může v samostatné působnosti ukládat povinnosti obecně závaznou vyhláškou, stanoví-li tak zvláštní zákon. Tímto zvláštním zákonem je v daném případě zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Uvedená obecně závazná vyhláška se vydává na základě § 14 zákona o místních poplatcích, podle něhož obec zavádí místní poplatek obecně závaznou vyhláškou. Na základě § 1 písm. c) zákona o místních poplatcích může obec zavést místní poplatek za užívání veřejného prostranství. |