
| Magistrát města Jihlavy
Zastupitelstvo města Jihlavy 9. zasedání dne 31.10.2023 | 14/9 |
uzavření dodatku č. 1 ke smlouvě č. 35/OŠKT/2023 ze dne 10. 1. 2023 o poskytnutí dotace společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o., IČO: 25514750 na projekt "Zajištění provozu společnosti během demolice současné haly a výstavby multifunkční arény v roce 2023" na základě doručené žádosti ze dne 12. 9. 2023, č.j.: MMJ/OŠKT/169098/2023, UID: jihlvp23j01mcw v souladu s důvodovou zprávou
vedoucímu odboru školství, kultury a tělovýchovy zabezpečit uzavření dodatku č. 1 ke smlouvě ev. č. 35/OŠKT/2023 o poskytnutí dotace ze dne 10. 1. 2023 dle přílohy č. 2.
| Provede: OŠKT | Termín: 30.11.2023 |
| Jméno, odbor/funkce | Podpis | |
|---|---|---|
| Předkladatel | Ing. Richard Šedivý, náměstek primátora | |
| Zpracovatel | Vendula Bartušková |
| Jméno, odbor/funkce | Stanovisko | |
|---|---|---|
| Právní posouzení | JUDr. Hana Pospíchalová, KT/právník | NE |
| Finanční kontrola | Mgr. Tomáš Koukal, OŠKT/vedoucí odboru | ANO |
| Stanoviska dotčených odborů | Mgr. Bc. Jan Jaroš, DiS., MPA, EO/vedoucí odboru | ANO |
| Mgr. Tomáš Koukal, OŠKT/vedoucí odboru | ANO | |
| Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města | Komise pro sport a tělovýchovu | ANO |
| Finanční výbor | bude projednáno - viz v textu důvodové zprávy | |
| Tajemník | Mgr. Ing. Evžen Zámek |
Příloha č.1: 23-5398-p12925 - Žádost o změnu podmínek smlouvy č. 35/OŠKT/2023
Příloha č.2: 23-5398-p12968 - Návrh dodatku č. 1 ke smlouvě
Příloha č.3: 23-5398-p12969 - Smlouva o poskytnutí dotace č. 35/OŠKT/2023
| Důvodová zpráva | |
Popis problému: Návrh řeší uzavření dodatku ke smlouvě o poskytnutí dotace společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o., IČO: 25514750 na základě žádosti příjemce dotace - na schválení změny podmínek smlouvy č. 35/OŠKT/2023 o poskytnutí dotace, a to o navýšení dotace o částku 1.320.000 Kč na projekt "Zajištění provozu společnosti během demolice současné haly a výstavby multifunkční arény v roce 2023".
Dne 12. 9. 2023 byla na odbor školství, kultury a tělovýchovy Magistrátu města Jihlavy (dále OŠKT) doručena společností HC Dukla Jihlava, s.r.o., IČO: 25514750 žádost č.j. MMJ/OŠKT/169098/2023, UID: jihlvp23j01mcw na změnu podmínek smlouvy č. 35/OŠKT/2023 ze dne 10. 1. 2023 a to navýšení dotace o částku 1.320.000 Kč na projekt "Zajištění provozu společnosti během demolice současné haly a výstavby multifunkční arény v roce 2023".
Žadatel uvádí, že dne 4.11.2022 byla na podatelnu Magistrátu měst Jihlavy doručena společností HC Dukla Jihlava, s.r.o. žádost o poskytnutí individuální dotace na "Zajištění provozu společnosti během demolice současné haly a výstavby multifunkční arény v roce 2023" (č.j. MMJI/OŠKT/18788/2022). Požadovaná výše dotace činila 6.250.000,-- Kč a byla schválena usnesením Zastupitelstva města Jihlavy č. 55/22-ZM ze dne 20.12.2022. Vzhledem k stoupajícím nákladům na materiál i služby se na Vás obracíme s žádostí o změnu podmínek uzavřené smlouvy o poskytnutí dotace ev. č. 35/OŠKT/2023 a to navýšení dotace o částku 1.320.000,-- Kč, aby celkově poskytnutá dotace činila 7.570.000,-- Kč. První sezóna odehraná mimo Jihlavu ukázala již dříve předpokládané komplikace. Fanoušci klubu HC Dukla Jihlava nemohli ve velké míře dojíždět do Pelhřimova ani Jindřichova Hradce a došlo tak k významnému snížení příjmů jak ze vstupného (o 59%), tak i z prodeje permanentních vstupenek (o 52%). I přes rozsáhlé marketingové akce nebo výjezdy pořádané Spolkem fanoušků se nepodařilo přilákat větší množství návštěvníků. Díky složité ekonomické situaci firem v regionu byla nižší i tržba z reklamních smluv v celkovém součtu o 2,2 milionu. Ani úspěšně navázaná spolupráce s novými společnostmi a nalezení nových obchodních partnerů z Pelhřimova, nemohlo plnohodnotně nahradit výpadek od společností z Jihlavy a blízkého okolí. Současně došlo k navýšení cen sportovního materiálu nebo dopravy a společnost se dostala do složité situace a obtížně hradí své závazky vůči dodavatelům. Zároveň jsou hledány i úspory na straně nákladů, což je ale při současné inflaci velmi obtížné. Během sezóny 2022/2023 bohužel nebyla zahájena ani demolice CZ LOKO arény a působení klubu mimo Jihlavu se minimálně o 1 rok protáhne.
Zastupitelstvo města Jihlavy dne 25. 4. 2023 na 5. zasedání schválilo usnesením č. 178/23-ZM provedení rozpočtového opatření - zvýšení tř. 8 Financování a zvýšení výdajové části rozpočtu tř. 5 Běžné výdaje; § 3419 Ostatní sportovní činnost - Příspěvky a transfery ve výši 8.004.000 Kč, v němž bylo zohledněno i možné navýšení poskytnutých dotací na provoz sportovních zařízení a finanční prostředky jsou v rozpočtu na § 3419 alokovány.
Návrh řešení (případně alternativní návrhy): V případě schválení uzavření dodatku ke smlouvě č. 35/OŠKT/2023 Zastupitelstvem města Jihlavy bude s žadatelem prostřednictvím OŠKT uzavřen Dodatek č. 1 dle přílohy č. 2. V případě neschválení uzavření dodatku bude žadatel vyrozuměn.
Stanoviska dotčených odborů: EO nemá k návrhu připomínky. V rozpočtu OŠKT je dostatek finančních prostředků pro uzavření dodatku a navýšení dotace.
OŠKT se vyjadřuje k tomuto návrhu z pohledu podpory sportu s návazností na aktuální Koncepci podpory sportovních aktivit statutárního města Jihlavy a doporučuje schválení návrhu v předloženém znění s odkazem na stanovisko KT/právní, které upozorňuje na možné porušení pravidel veřejné podpory.
Stanoviska komise RM / výboru ZM: Komise pro sport a tělovýchovu Rady města Jihlavy doporučila na své 5. schůzi konané dne 25. 9. 2023 na základě hlasování Zastupitelstvu města Jihlavy schválení uzavření dodatku č. 1 ke smlouvě č. 35/OŠKT/2023 ze dne 10. 1. 2023 o navýšení dotace na projekt "Zajištění provozu společnosti během demolice současné haly a výstavby multifunkční arény v roce 2023" ve výši 1.320.000 Kč. Hlasování: PRO - 7, PROTI - 0, ZDRŽEL SE - 1
FV: Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z jednání 8. FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.
Výsledek předběžné finanční kontroly: V rozpočtu města na rok 2023 na § 3419 je dostatek peněžních prostředků na pokrytí této žádosti.
Právní posouzení: Návrh na uzavření dodatku ke smlouvě o poskytnutí finanční dotace na její navýšení společnosti HC Dukla Jihlava, s.r.o. na projekt "Zajištění provozu společnosti během demolice současné haly a výstavby multifunkční arény v roce 2023" je předkládán ke schválení Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho vyhrazené pravomoci dle ust. § 85 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích v platném znění, na základě něhož je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat o poskytování dotací nad 50 tis. Kč v jednotlivém případě fyzickým a právnickým osobám a uzavření veřejnoprávní smlouvy o jejich poskytnutí a to včetně uzavírání dodatku k těmto smlouvám. Návrh na uzavření dodatku k veřejnoprávní smlouvě o poskytnutí dotace je předkládán dle ust. § 10a zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů v platném znění, které upravuje obsahové náležitosti veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace a jejích dodatků. Pokud se týká účelu dotace zajištění provozu společnosti během demolice současné haly a výstavby multifunkční arény v roce 2023, je potřeba upozornit na oficiální stanovisko ÚOHS: Pravidla veřejné podpory se vztahují na oblast sportu v takovém rozsahu, v jakém sport představuje hospodářskou činnost, což je bezpochyby případ profesionálních sportovních klubů (obvykle kluby působící v prvních dvou nejvyšších ligových soutěžích), které se zapojují do ekonomických činností, jakými jsou např. přestupy hráčů, uzavírání reklamních a sponzorských smluv, prodej vysílacích práv, distribuce reklamních předmětů či jiné ekonomické činnosti. Na tyto sportovní kluby je nahlíženo jako na podnik, a podpora dávající výhodu profesionálnímu sportovnímu klubu bude mít velmi pravděpodobně potenciál narušit hospodářskou soutěž a ovlivnit obchod mezi členskými státy ve smyslu čl. 107 odst. 1 Smlouvy o fungování Evropské unie. Z výše uvedeného důvodu by pak dotace ve prospěch profesionálních klubů měly být poskytovány v souladu s relevantními předpisy Evropské unie upravujícími poskytování veřejné podpory. Uvedené znamená, že veřejná podpora v dané oblasti může být v EU poskytována, pokud existuje v právu EU příslušná výjimka, která takové poskytnutí ospravedlňuje. Touto výjimkou se rozumí institut podpory de minimis, bloková výjimka dle nař. 651/2014, služby obecného hospodářského zájmu či případná notifikace EK. Pokud by EK shledala, že se jedná o nedovolenou veřejnou podporu (neslučitelnou s evropským trhem), pak by příjemce byl nucen podporu vrátit, přičemž postup při navrácení upravuje zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vyvoje v platném znění, dle kterého platí, že rozhodne-li EK o navrácení podpory, je příjemce povinen podporu vrátit a to včetně úroků stanovených komisí; po marném uplynutí lhůty by pak bylo postupováno v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů v platném znění. Pokud se týká naplnění kritéria „možného ovlivnění obchodu mezi členskými státy EU“, z výkladu definice veřejné podpory dle čl. 107 pro naplnění tohoto znaku postačuje pouhá možnost ovlivnění obchodu mezi členskými státy EU, nikoliv faktický dopad veřejného financování na obchodní výměnu. Zde tak platí, že pokud je výhoda poskytnuta podniku aktivnímu na trhu, který je otevřený konkurenci, předpokládá se, že může dojít k ovlivnění obchodu mezi členskými státy EU. Právní oddělení KT nedoporučuje s ohledem na stanovisko ÚOHS a možné porušení pravidel veřejné podpory uzavření dodatku ke smlouvě o poskytnutí dotace na navýšení této dotace.
|