
Magistrát města Jihlavy
Zastupitelstvo města Jihlavy 28. zasedání dne 21.6.2022 | 87/28 |
Dodatek č. 15 ke Smlouvě o dodávkách prací a výkonů mezi statutárním městem Jihlava
a společností Správa městských lesů Jihlava, s.r.o. evidované pod č. 716/OD/05 dle Přílohy č. 1 tohoto návrhu.
Provede: OŽP | Termín: 1.7.2022 |
Jméno, odbor/funkce | Podpis | |
---|---|---|
Předkladatel | Ing. Vít Zeman | |
Zpracovatel | Bc. Vladimír Másilko |
Jméno, odbor/funkce | Stanovisko | |
---|---|---|
Právní posouzení | JUDr. Věra Hromadová, KT/právník | ANO |
Finanční kontrola | Ing. Katarína Ruschková, OŽP/vedoucí odboru | ANO |
Stanoviska dotčených odborů | Ing. Katarína Ruschková, OŽP/vedoucí odboru | ANO |
Mgr. Bc. Jan Jaroš, DiS., MPA, EO/vedoucí odboru | ANO | |
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města | finanční výbor | bude projednáno - viz v textu důvodové zprávy |
Tajemník | Mgr. Ing. Evžen Zámek |
Důvodová zpráva | |
Popis problému: K jeho doposud poslední úpravě došlo koncem roku 2021. Nárůst cen pohonných hmot, energií a vody, navyšování minimální mzdy a růst inflace vyústily do záměru plošného navýšení jednotkových cen o cca 15% prostřednictvím Dodatku č. 14. Zastupitelstvo města Jihlavy schválilo návrh dodatku na svém 22. zasedání dne 02. 11. 2021 usnesením číslo 305/21-ZM. Položkový ceník, jehož změna byla jediným předmětem návrhu, vešel v platnost 01. 01. 2022. Dne 28. 04. 2022 obdrželo statutární město Jihlava od společnosti Správa městských lesů Jihlava, s.r.o. nový požadavek o (cit.): "... navýšení ceníku v průměru o 10% a to od 1.6.2022". Důvody navýšení jsou patrny v žádosti samotné (příloha č. 6). Platnost jednotkových cen je do 31.12.2022. Případné schválení Dodatku č. 15 by mělo být poslední změnou původní smlouvy. V září 2019 schválila Rada města Jihlavy usnesením č. 893/19-přípravu zadávací dokumentace pro realizaci nadlimitní veřejné zakázky na "Komplexní činnosti ve veřejné zeleni" s termínem dokončení 31.12.2019. Tento termín v následujících letech prodloužila třemi usneseními do v současnosti platného termínu 30.9.2022. Důvodem k prodloužení bylo jednak prověřování možnosti zřízení jiného subjektu, který by poskytoval statutárnímu městu Jihlava služby spojené s údržbou veřejné zeleně na jeho pozemcích a jednak hledání optimální právní formy dokumentů, které by měly vztah s budoucím dodavatelem zajišťovat. Při zadávání zakázek (objednávek) v oblasti údržby zeleně lze za nejvíce problematický považovat ten fakt, že se předmět zakázek coby soubor živých organismů především vlivem počasí v průběhu roku neustále mění (sucha, trvalé deště, vichřice apod.). Mění se i výměra udržovaných ploch veřejné zeleně. Tyto dva faktory v relaci se zajištěním co nejvyšší míry efektivity při samotné správě těchto ploch pak kladou na kvalitu formální i věcné stránky smluvních podmínek s budoucími dodavateli vysoké nároky. Jako nejvíce optimální se v současné chvíli jeví rozdělení "Komplexní činnosti ve veřejné zeleni" do dvou okruhů. Tím prvním by bylo sečení zatravněných ploch a sběr listí ((5. položková třída Přílohy č. 1 - Jednotkové ceny 2022 (1.7.2022) dodatku)) a tím druhým všechny ostatní činnosti potřebné k údržbě veřejné zeleně (kácení, výsadba a údržba dřevin; čistota zeleně; údržba záhonů atd.). Obě tyto oblasti si rozdělují celkové náklady na údržbu zhruba na polovinu. U sečí jednotlivých ploch potřebuje zadavatel v průběhu roku měnit intenzitu a i jejich výměry (v případě aktuálních záborů nebo pronájmů). Pro tyto specifika lze jako nejvhodnější nástroj zadávání považovat dynamický nákup služeb, jehož hlavní předností je pro potencionálního dodavatele (poskytovatele) možnost přihlášení kdykoli v průběhu roku a pro zadavatele možnost soutěžit sečení jednotlivých ploch dle aktuálních potřeb. U všech ostatních činností se zdá být nejvhodnějším prostředkem zastřešení vztahů s budoucím poskytovatelem rámcová smlouva. Seznam příloh návrhu: Příloha č. 3 je Technická specifikace - popis a rozsah činností, které jsou předmětem smlouvy. Tato zůstává stejná jako u Dodatku č. 14 schváleném v roce 2022.
Stanoviska dotčených odborů: EO si je vědom situace týkající se rostoucích nákladů, v tomto ohledu nicméně doporučujeme navýšit ceníkové ceny v průměru maximálně o 5 %. Rozpočet města je taktéž zasažen vysokou inflací a musí provádět úsporná opatření a přehodnocovat potřeby v jednotlivých oblastech, aby bylo možné pokrýt zvýšené náklady na energie, stavební zakázky apod. Od obchodních společností města očekáváme, že budou schopny prostřednictvím zefektivnění vnitřních procesů a dalších opatření reagovat na vývoj situace a s navýšením cen se částečně vyrovnají sami (viz řešení situace u Dopravního podniku města Jihlavy a.s.). K jednorázovému skokovému navýšení ceníkových cen v průměru o 15 % došlo již od 1. 1. 2022, v návaznosti na to byl rozpočet OŽP navýšen o 5 mil. Kč z disponibilního zůstatku, návrh byl schválen na jednání Zastupitelstva dne 9. 5. 2022. V případě schválení navrženého navýšení ceníkových cen o 10 % doporučujeme zvážit a přehodnotit potřeby v oblasti sečení zatravněných ploch, sběru listí a ostatních činností potřebných k údržbě veřejné zeleně, tak aby nebylo nutné do konce roku opětovně navyšovat rozpočet OŽP na péči o veřejnou zeleň.
Stanoviska komise RM / výboru ZM:
Výsledek předběžné finanční kontroly:
Právní posouzení: Předmětem předkládaného návrhu je další změna současného smluvního vztahu, jehož předmět plnění již neodpovídá uzavřené příslušné smlouvě. Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, neumožňuje rozšiřování původní zakázky s výjimkou stanovených případů dle § 222 zákona o zadávání veřejných zakázek. Ve smyslu uvedeného zákonného ustanovení nesmí zadavatel umožnit podstatnou změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku po dobu jeho trvání bez provedení nového zadávacího řízení. V daném případě se nejedná o takovou změnu závazku, která se nepovažuje za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku, a kterou by tedy bylo možné uskutečnit bez provedení nového zadávacího řízení. Podmínky pro možnou změnu závazku ze smlouvy ve smyslu uvedeného ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek prostřednictvím předkládaného dodatku ke smlouvě nejsou v daném případě splněny. Důvodem je, že rozsah předmětu plnění vyplývající z navrhovaného dodatku je podstatně odlišný od původního rozsahu plnění, a proto se v tomto případě jedná již o podstatnou změnu závazku. Uzavřením předkládaného dodatku ke smlouvě by mohlo dojít k porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, resp. k tomuto porušení již došlo a stále dochází na základě uzavřených předchozích dodatků ke smlouvě. O porušení by se jednalo v části, která byla zadána nad rámec vysoutěženého rozsahu. V případě porušení zákona o zadávání veřejných zakázek se zadavatel vystavuje sankčnímu postihu (pokuta ve výši 10 % ceny veřejné zakázky, nebo do 20 000 000 Kč, nelze-li celkovou cenu veřejné zakázky zjistit). Právní posouzení v uvedeném smyslu bylo vydáno rovněž k již uzavřenému Dodatku č. 14 ke Smlouvě o dodávkách prací a výkonů mezi statutárním městem Jihlava a společností Správa městských lesů Jihlava, s. r. o., evid. č. 716/OD/05 ze dne 31. 5. 2005, který byl schválen Zastupitelstvem města Jihlavy dne 2. 11. 2021 usnesením č. 305/21-ZM. Návrh se předkládá Zastupitelstvu města Jihlavy na základě jeho pravomoci dle § 84 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.o obcích, podle něhož zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce. |