Znak
Magistrát města Jihlavy

Zastupitelstvo města Jihlavy
21. zasedání dne 21.9.2021
9/21

V Jihlavě dne 06.08.2021

NÁVRH č. 21-6485: Návrh na schválení Pravidel pro zadlužování statutárního města Jihlava

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Jihlavy
schvaluje

Pravidla pro zadlužování statutárního města Jihlava dle přílohy.



Jméno, odbor/funkcePodpis
PředkladatelMgA. Karolína Koubová, primátorka
ZpracovatelIng. Ondřej Nechvátal
  Jméno, odbor/funkce Stanovisko
Právní posouzení JUDr. Věra Hromadová, KT/právník ANO
Stanoviska dotčených komisí rady města a výborů zastupitelstva města Finanční výbor bude projednáno - viz v textu důvodové zprávy
Tajemník Mgr. Ing. Evžen Zámek  


Přílohy:
Příloha č.1: 21-6485-p12700 - Pravidla pro zadlužování statutárního města Jihlava
Důvodová zpráva

Popis problému:

Předkládaný návrh upravuje pravidla pro zadlužování statutárního města Jihlava (dále jen "Pravidla").

 

Zpracování Pravidel vychází z doporučení obsažených v rámci provedeného Auditu udržitelného rozvoje v roce 2020 (téma 1A Správa věcí veřejných). Pravidla upravují možnosti pro schvalování přijetí cizích zdrojů statutárním městem Jihlava (dále jen "město"). Cílem je nastavit vnitřní limity tak, aby v souladu s konceptem udržitelného rozvoje nebylo ohroženo finanční hospodaření města.

 

Ve věci právního ukotvení je pravidlo řádného hospodaření obsaženo v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, konkrétněji pak tuto oblast upravuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, v ustanovení § 38 odst. 1. a zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, který využívá principu "3E" (efektivnost, účelnost, hospodárnost). Zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění pozdějších předpisů, stanovuje určitá pravidla týkající se zadluženosti vyjmenovaných orgánů veřejné správy, striktně však nestanovuje maximální nepřekročitelnou výši zákonem povoleného zadlužení města.

 

Pro účely nastavení vnitřních limitů byly vybrány 4 ukazatele, které by společně měly nejlépe charakterizovat finanční zdraví města (v závorce je uvedena váha jednotlivého ukazatele pro výpočet souhrnného ukazatele finančního zdraví města):

1)    Pravidlo rozpočtové odpovědnosti (40 %);

2)    Celková zadluženost (20 %);

3)    Celková likvidita (20 %);

4)    Ukazatel dluhové služby (20 %).

 

Zdrojem dat pro výpočet ukazatelů jsou finanční a účetní výkazy města. Váhy jednotlivých ukazatelů byly stanoveny s ohledem na jejich závaznost v právních předpisech a na podíl obcí v České republice, které překračují definované hraniční hodnoty.

 

Celkové hodnocení finančního zdraví města ("A", "B", "C" nebo "D") je vypočteno váženým průměrem jednotlivých ukazatelů. Hodnocení bude probíhat každoročně a bude součástí závěrečného účtu města. Na základě výsledku souhrnného hodnocení finančního zdraví města jsou stanoveny možnosti pro schvalování přijetí cizích zdrojů. V případě přijetí dalších cizích zdrojů při hodnocení "B" a "C" jsou stanoveny omezující podmínky z hlediska účelovosti takto přijatých prostředků. Maximálním limitem zadluženosti je vždy splnění pravidla rozpočtové odpovědnosti, tzn. celková výše dluhu města na úrovni 60 % průměrného příjmu za předchozí čtyři roky. V případě hodnocení "D" je přijetí dalších cizích zdrojů zakázané, tak aby nemohlo dojít ke zhoršení finanční i obecněji hospodářské situace města.

 

Návrh řešení (případně alternativní návrhy):

EO navrhuje Pravidla pro zadlužování statutárního města Jihlava schválit.

 

Stanoviska dotčených odborů:

Pro tento návrh je stanovisko dotčených odborů irelevantní.

 

Stanoviska komise RM / výboru ZM:

Stanovisko FV je uvedeno pod příslušným usnesením v zápisu z jednání 23. FV. Zápis je součástí podkladů pro zasedání ZM.

 

Výsledek předběžné finanční kontroly:

Pro tento návrh je finanční kontrola irelevantní.

 

Právní posouzení:

Návrh se předkládá Zastupitelstvu města Jihlavy v rámci jeho pravomoci rozhodovat ve věcech patřících do samostatné působnosti obce na základě § 84 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle něhož zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce vyplývajících z ustanovení § 35 odst. 1 zákona o obcích.

 

Návrh se předkládá na základě a v souladu s ustanovením § 38 zákona o obcích, podle něhož majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti.

 

Návrh je dále předkládán v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, který stanoví povinnost efektivního, účelného a hospodárného využívání veřejných prostředků (princip 3 E), a rovněž se zákonem č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění pozdějších předpisů, který stanovuje určitá pravidla týkající se zadluženosti orgánů veřejné správy.